Intermittent fasting klinkt misschien nog als een ver-van-je-bed-show, want een periode niet eten klinkt voor de meesten vooral extreem, ongezellig en ingewikkeld. Toch is vasten razend populair. Waarom? Laat je verrassen door deze vijf redenen om intermittent fasting te proberen. 

1. Afvallen gaat makkelijker

Het is misschien wel de grootste motivatie om vasten uit te proberen: het kan helpen om die overtollige kilo’s kwijt te raken. Door een periode niet te eten, bijvoorbeeld van 20.00 uur in de avond tot 12.00 uur in de middag, komt je lichaam eindelijk aan vetverbranding toe. En dat is nu net wat nodig is om succesvol af te vallen, als dat natuurlijk je doel is. Dat komt omdat het lichaam altijd eerst de suikervoorraden leegmaakt en door te blijven eten worden die steeds maar weer aangevuld. Door te vasten geef je je lichaam de kans en de tijd om vet te verbranden.

2. Minder snackattacks

Afvallen is niet de enige reden om te vasten, want veel mensen doen het ook vooral omdat ze het een gezonde manier van leven vinden. De gedachte daarachter is dat je vroeger ook als mens soms weinig te eten had en nu eten we vooral veel te veel en te vaak. Vasten heeft meerdere gezondheidsvoordelen, waar een stabielere bloedsuikerspiegel er één van is. Doordat je op vaste tijden eet, zal je bloedsuikerspiegel minder uitschieters hebben en dat betekent automatisch minder snackattacks. Hoewel het niet betekent dat je nooit meer iets lekkers mag, zijn verleidingen wel veel makkelijker te weerstaan.

3. Ook de wetenschap is positief

Goed nieuws: de eerste onderzoeken naar de effecten van intermittent fasting zijn positief. Het gaat dan vooral over de resultaten op korte termijn, want over de lange termijn kan nog weinig gezegd worden. Onderzoeken tonen aan dat vasten inderdaad kan helpen bij afvallen en het nog meer gunstige gezondheidseffecten heeft. Zo helpt het om een hoge bloeddruk en het cholesterol te verlagen. En dat verkleint weer de kans op hart- en vaatziekten.

4. Meer inzicht in wat je eet

Eet jij het liefst de hele dag, maar heb je eigenlijk geen idee wat je allemaal eet? Door te vasten krijg je inzicht in wat én hoeveel je eet. Dit is meteen een slimme manier om erachter te komen of je nog ongezonde gewoonten hebt. Het zorgt dus ook voor een stukje bewustwording. Daarnaast zorgt het voor rust en regelmaat in je hoofd als je op vaste tijden eet. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer na te denken over het ontbijt. Wel is het natuurlijk belangrijk dat op de tijden dat je wel eet, je een volwaardige maaltijd op tafel zet. Over waar die maaltijd exact aan moet voldoen, zijn de meningen verdeeld. Veel zijn voorstander van zo min mogelijk koolhydraten, omdat je je lichaam daarmee extra dwingt om zijn eigen vetten te gaan verbranden. Lekker veel eiwitten en vetten, krijgen dan juist de voorkeur.

5. Je kunt er je eigen draai aangeven

Een groot voordeel van vasten, is dat het op 1001 manieren kan. Je kunt daarmee zelf ontdekken wat je fijn vindt. Een van de bekendste vormen van intermittent fasting is de 6:8 methode. Je eet dan 16 uur per dag niets en in de overige 8 uur twee of drie maaltijden. Simpel gezegd slaan de meesten hun ontbijt over. Het kan ook extremer: zoals een of twee dagen per week niets eten en vijf dagen wel of om de dag wel en niet eten. Wat je ook uitprobeert, bouw het wel rustig op. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen.