Het ketogeen dieet, waarbij je heel weinig koolhydraten eet en veel vet, zit in de lift. Half Hollywood lijkt te zweren bij deze manier van eten en inmiddels is het ook hot en happening in ons kikkerlandje. Wij beantwoorden daarom vijf vragen over dit populaire dieet.

Vraag 1: Wat is het ketogeen dieet?

Kort door de bocht gezegd is het ketogeen dieet een veel strengere versie van het koolhydraatarm dieet. Daarnaast ligt de nadruk bij dit dieet op het binnenkrijgen van veel onverzadigde vetten. Zo zorg je er namelijk voor dat in je lichaam ketose plaatsvindt. Bij ketose gebruikt je lichaam geen koolhydraten voor de aanmaak van energie, maar vet. En dan niet alleen de vetten die je binnenkrijgt via je voeding, maar ook het vet dat opgeslagen ligt in je lovehandles en billen. Het gevolg? Je valt af en vetrolletjes verdwijnen.

Vraag 2: Hoeveel koolhydraten mag je eten?

Bij een normaal gezond voedingspatroon à la de Schijf van Vijf haal je 40 tot 70 procent van je totale energie uit koolhydraten, dus met name uit (volkoren) granen, aardappelen en fruit. Je eet dan zo’n 200 tot 350 gram koolhydraten per dag. Bij een ketogeen dieet mag je per dag zo’n 20 tot 50 gram koolhydraten binnenkrijgen. Daarnaast haal je minimaal 70 procent van je calorieën uit vetten – dat is behoorlijk veel.

Vraag 3: Hoe ziet je eetpatroon er dan uit?

Dit betekent dat je je eetpatroon echt drastisch moet veranderen als je dit dieet volgt. Om minder dan 50 gram koolhydraten per dag binnen te krijgen, is het namelijk lang niet genoeg om alleen brood, pasta en rijst uit je voedingspatroon te schrappen. Koolhydraten zitten ook in fruitsuikers en zetmeel. Volg je het ketogeen dieet, dan moet je dus ook veel fruitsoorten schrappen en staan ook ‘zoete’ groenten op de lijst met ‘verboden producten’.

Vraag 4: Is het ketogeen dieet geschikt om af te vallen?

Het ketogeen dieet kan voor medische doeleinden worden ingezet. Bij mensen met epilepsie, kanker of stofwisselingsziekten kan het een positief resultaat geven. Ook in de strijd tegen diabetes type 2 en ernstig overgewicht krijgt het ketogeen dieet inmiddels veel aandacht. Of het voor hen daadwerkelijk zo streng moet zijn als dit dieet, is nog de vraag. Maar het is geen dieet om te volgen als je (een paar kilo) wilt afvallen. Het ketogeen dieet is extreem, melden deskundigen als Trudy Voortman in gezondNU, en geen gezond voedingspatroon of dieet. Deskundigen raden dan ook af om zelf met dit dieet aan de slag te gaan, of een website of boek te volgen over dit dieet. Je speelt dan met je gezondheid.

Vraag 5: Wat zijn de nadelen van het ketogeen dieet?

Bij het ketogeen dieet loop je makkelijk tekorten van gezonde voedingsstoffen op, terwijl je tegelijkertijd al snel veel ongezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Bij een dieet gaat het er namelijk niet alleen om wat je weglaat, maar ook wat je ervoor in de plaats zet. Andere nadelen/klachten die kunnen ontstaan door dit dieet:
Botontkalking
● Maag- en darmklachten
Ongezonde darmflora
● Verhoogde kans op nierstenen