<-- NIET ACTIEF -->

Wie denkt aan slanker, denkt direct aan een slankere buik, billen en benen. Maar soms zitten die extra kilo’s op totaal andere plekken. Die spekrolletjes boven je onderbroek worden bijvoorbeeld muffintop genoemd (au!). En die extra’s die onder je bh-bandje uitpuilen … daar is nog geen naam voor, maar charmant zijn ze niet. Hoe komt dat vet daar? En hoe kom je er vanaf?

Love handles, muffin tops of vetkussens. De vetrolletjes die boven je broek uitpuilen, hebben een hoop benamingen. Het klinkt misschien lief en vrouwelijk, maar we zijn er niet dol op. Trouwens: waar dikke billen een echt vrouwen ding is, is rugvet dat niet. Ook bij mannen hoopt vet zich op die plek op. De rug is een van moeilijkste plekken van je lichaam om vet te verliezen, en feitelijk is ‘verbloemen’ (draag geen knellende bh’s) een van je belangrijkste wapens. Maar wil je er toch wat aan doen? We geven je vijf tips.

1.Wat werkt voor je buik, werkt ook voor je rug

Rugvet laat je niet verdwijnen met één gouden tip. Helaas komt het nog altijd neer op de gewone, gezonde manier van afvallen: meer calorieën verbranden dan je inneemt. Dus lekker veel bewegen en daarbij gezond en gevarieerd eten is ontzettend belangrijk, ook bij rugvet!

2 Leef actief

Dagelijks bewegen is beter dan af en toe flink sporten. Optimaal vet verbranden doe je door rustig en lang te wandelen of baantjes te trekken in het zwembad.

3. Maak je rug sterker

Krachttraining is een goede manier om je rugspieren te trainen. De oefeningen zorgen er niet voor dat je op die specifieke plek afvalt, maar zorgen wel dat je rug ‘strakker’ wordt.

Wil je de spieren in je rug sterker maken? Deze oefeningen helpen:

  • Planken is een goed voor buik en rug. Bij planken lig je eerst met je buik op de grond. Steun op je tenen en op je onderarmen, waarbij je je armen recht langs je lichaam houdt. Belangrijk is dat je je billen niet laat zakken en de rug recht houdt. Het klinkt makkelijk, maar een minuut volhouden is in het begin echt een uitdaging.
  • Klaar met planken? Blijf vooral nog eventjes liggen om de ‘superman’ te doen. Strek je armen recht vooruit en span je rug en billen aan. Hierdoor gaan je armen een beetje omhoog, houd deze positie vast. Je zult gauw merken: een oefening voor de hele rug!

4. Een suikerklontje minder?

De oorzaak dat je te veel vet opslaat, kan komen door simpelweg te veel eten. Maar ook door insulinegevoeligheid. Insuline wordt aangemaakt wanneer je koolhydraten eet, van brood en pasta tot suiker en fruit. In de biochemie van het lichaam werkt het eten van al die koolhydraten eetlustbevorderend. Je zult dus eerder meer gaan eten, dan minder.

5. Verbloem het!

Met bepaalde kleding zie je vetrolletjes op je boven- en onderrug nog  beter. Kijk daarom kritisch naar je kledingkast. Die BH’s, hoe lang heb je ze al? Draag je nog wel de goede maat? Een te strakke BH drukt namelijk in je lijf, waardoor rugvet als hoopjes samenkomt. Laat je adviseren in een lingeriewinkel voor de juiste maat. Draag je daarbij ook je net iets te strakke, maar o-zo fijne lievelingsshirt?  Dan worden dingen zichtbaar die normaal gesproken niet eens storend zouden zijn. Ook te strakke (onder)broeken accentueren je ‘love handles’, dus kijk daar ook eens kritisch naar.