Een nieuwe sportoutfit, een abonnement voor de sportschool, mooie hardloopschoenen en veel motivatie. Dat is toch het recept om af te vallen? Vergeet het maar. Rennen op de loopband, hardlopen in het bos, springen met gewichtjes; het zorgt er niet voor dat je kilo’s verliest. 6 redenen waarom (bijna) niemand slanker wordt van sporten.

Deskundigen noemen het de beweegparadox: sporten kost energie maar leidt zelden tot een lager gewicht. Waarschijnlijk had je die wetenschappelijke bevestiging niet eens nodig, want uit eigen huis-, tuin- en keukenervaringen ken je dat effect ook; ondanks flink sporten, train je die vervelende extra kilo’s er gewoon niet af. Hoe kan dat?

1. Je stofwisseling past zich aan 

Bewegen kost je energie, maar na een korte periode van meer bewegen past het normale energieverbruik van je lichaam zich aan. Het stabiliseert. De gemiddelde actieveling gebruikte net zo veel energie als de grootste actieveling, liet recent onderzoek zien van Hunter College (Verenigde Staten). Wie sport heeft minder energie nodig voor de basisstofwisseling.

2. Wie meer sport, eet ook meer

Valkuil van formaat: na het sporten, eet je meer. Simpelweg omdat bewegen zorgt voor trek, maar ook omdat we onszelf belonen met iets lekkers. Onderzoekers van de Loyola University in Chicago toonden aan dat sporters meer eten dan eigenlijk nodig is. Daarmee was het effect van hun gesport averechts: de sporters kwamen aan, in plaats dat zij afvielen. De oplossing is volgens de onderzoekers eenvoudig, méér bewegen is goed, je calorie-inname in de gaten houden is beter.

3. Je verbrandt minder calorieën dan je denkt

Hoeveel calorieën is anderhalve kilometer hardlopen, een rood hoofd en een bezweet T-shirt waard? Waarschijnlijk minder dan je denkt. Hiermee verbrand je ongeveer 100 calorieën. Dat is ongeveer een halve avocado, één ei en een halve bagel.

4. Van sporten word je lui

Nog zo’n gekke tegenstelling: wie intensief sport, mag van zichzelf neerploffen op de bank en de rest van de avond (of week…) niets doen. Sporten maakt lui. De hele dag bewegen wordt door wetenschappers juist gekoppeld aan slanker zijn.

5. Je drinkt sportdrank

Sportdranken geven energie, maar ook heel veel calorieën doordat er veel suiker in zit. Sport én tegelijkertijd een sportdrankje drinken, is daarom echt zinloos. De calorieën die je verbrandt, drink je direct weer op. Drink om die reden altijd water. Wil je een smaakje? Doe dan schijfjes citroen, limoen of wat blaadjes munt in je waterfles. 

6. Alleen van minder eten val je af

Het lijkt misschien een open deur, maar alleen meer sporten zorgt er niet voor dat je kilo’s kwijtraakt. ‘Abbs worden gemaakt in de keuken!’ Afvallen is vooral een kwestie van anders eten. Je zult dus echt je voedingspatroon (iets) moeten aanpassen om verschil te merken.

Tekst: Shirah Ipenburg