De diners, hapjes, drankjes en urenlange films uit december liggen alweer een tijdje achter je. Het enige wat je herinnert aan die feestmaand is dat extra laagje vet op buik en billen. Jak! Gebruik de komende weken om je lichaam te reinigen en je gezonde leefstijl weer op te pakken. Hoe? Begin met deze overheerlijke groene smoothies. Weinig inspanning, groot resultaat. Daar word je toch blij van?

Groene smoothies, weer de volgende hype? Wie dat denkt, heeft het nog niet geprobeerd! Groene smoothies zijn smoothies gebaseerd op groene bladgroentes zoals bleekselderij, avocado of spinazie. Dit soort smoothies bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen. Je kunt er van alles voor gebruiken, zelfs boerenkool, andijvie, selderij, postelein of paksoi. Het is misschien even wennen aan de smaak. Stop er in het begin wat meer fruit in dan groente om rustig aan de smaak te wennen. Experimenteer en ontdek wat je zelf lekker vindt.

Let wel op het aantal koolhydraten dat je verwerkt in de smoothie. En op de werking ervan. Tropische vruchten zoals bananen, mango’s, druiven en meloen bevatten meer ‘snelle koolhydraten’ die een piek geven in je bloedglucosewaarde. Vruchten als appels, peren, citrusvruchten, aardbeien en pruimen bevatten meer ‘langzame koolhydraten’.

Ideale opstart

Volgens Wolter Zuid, orthomoleculair therapeut, maakt het in principe niet zo heel veel uit wanneer je een smoothie neemt, maar ’s ochtends een smoothie nemen is de ideale opstart. ‘Een glas is voldoende, maar je kunt het ook opbouwen naar een halve liter. Een groene smoothie geeft je een vol gevoel en bevat geen tot nauwelijks glucose, waardoor je later op de dag minder snel last krijgt van bloedsuikerspiegelingen.’

Voordelen

Wie rondzoekt op het internet vindt heel wat informatie over de voordelen van deze groene drankjes. Een gezondere huid, betere weerstand en meer energie. Maar ook: je verlangen naar suiker en lekkere snacks neemt af, net als je vetpercentage. Zo val je ook nog af. En dat is toch zeker goed nieuws aan het begin van het nieuwe jaar!

We hebben een paar recepten voor je geselecteerd:

Energie: groene power smoothie

Een prima start van je ‘groene smoothie-avontuur’ en genoeg energie voor de hele dag!

Recept voor twee glazen:
Een halve rijpe avocado, een halve banaan, en halve peer (geschild), 1 dl verse sinaasappelsap, 1 dl magere yoghurt en 1 hand verse, gewassen spinazie.

Even wennen: smoothie met boerenkool

Durf je wat meer te experimenteren? Maak dan een smoothie met boerenkool. De smaak van boerenkool is nogal uitgesproken. Het is dus een kwestie van wennen. Denk er vooral aan dat boerenkool een vitaminebom is. Het bevat meer vitamine C dan sinaasappels en is een bron van vitamine K (belangrijk voor sterke botten) en antioxidanten. Boerenkool bevat per calorie zelfs meer ijzer dan rundvlees. En omdat er veel vezels in deze Hollandse kool zitten, is het ook goed voor de spijsvertering.

Recept voor twee glazen:
100 gram boerenkool, 2 bananen, 300 ml yoghurt

Lekker fis: smoothie met komkommer

Een smoothie met komkommer is heerlijk fris. Komkommer lest de dorst, werkt vochtafdrijvend en reinigt de darmen. Verwerk ook de (biologische) schil in je smoothie, voor sterke nagels en een mooie huid.

Recept voor twee glazen:
100 gram komkommer, 1 banaan, 1 geperste sinaasappel, 250 ml water. Ook lekker met een blaadje munt.

Romig: smoothie met avocado

Probeer ook eens een smoothie met avocado. Avocado is een belangrijke bron van essentiële vetzuren voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Omdat het veel kalium bevat, helpt het je lichaam giftige stoffen wegspoelen zoals alcohol. Avocado maakt elke smoothie romiger en voedzamer.

Recept voor twee glazen:
1 avocado, 200 gram spinazie, 2 sinaasappels, 7,5 gram basilicum, 7,5 gram munt, 2 eetlepels lijnzaad (gebroken) en een 1 glas water.

Ben je enthousiast geworden?
In onze webshop vind je het Groene Smoothie Boek met maar liefst 70 recepten »