<-- NIET ACTIEF -->

Minder suiker en vet eten, stoppen met roken en meer hardlopen. Het leidt naar een gezonder en energieker leven. Toch valt het niet mee om slechte gewoontes af te leren en met nieuwe, gezonde gewoontes te beginnen. Hoe transformeer je van bankhanger pur sang naar een geroutineerde sporter met plezier?
 

Wil je een gezonder leven, dan moet je het ook echt willen, legt psycholoog en trainer Arjan van Dam uit. “Ik hoor zo vaak het woordje ‘moeten’. Ik moét naar de sportschool of ik moét gezonder eten. Dat je iets moet, verraadt eigenlijk al dat deze verandering uit wilskracht moet komen. Wilskracht zit in de frontale kwab van onze hersenen. Gebruik je dit gedeelte, dan kost dat energie. Maar wanneer je iets uit intrinsieke motivatie doet, dan kost dat veel minder energie. Zoek een vorm van beweging die je écht leuk vindt. Dus: minder moeten, meer willen.”

Als bospaadjes

Van Dam vergelijkt gewoontes met het aanleggen van een snelweg. “Neuronen in onze hersenen maken verbindingen in het zenuwstelsel, waardoor paden en wegen worden aangelegd en geasfalteerd. Des te vaker je de route gebruikt, des te meer deze gaat lijken op een vloeiend pad. Van een bospaadje maken je hersenen een snelweg. Nieuwe paden leg je aan, maar oude breken langzaam af. Ga je stoppen met roken, dan moet je dus op zoek gaan naar een andere weg om te ontspannen – die route is nog niet aangelegd. Gewoontes hebben tijd nodig om te slijten.”

De weg naar je doel

Wil je een nieuwe gewoonte aanleren, dan begint het bij bewustwording. “Stel jezelf de vraag: wat levert het me op? Maar kijk ook naar de nadelen van de nieuwe gewoonte. Roken geeft ontspanning. Wat ga je doen als deze ontspanning er niet meer is? Wil je ontspanningsoefeningen doen, kijk dan naar hoe je dit gaat aanpakken.”

“Een gezondere levensstijl vereist een andere manier van denken. Er zijn mensen die het idee hebben om van de een op de andere dag te gaan hardlopen. Dat kan, maar wanneer je gericht bent op het willen leren in plaats van je te focussen op de prestaties en resultaten, heb je meer kans van slagen. Doelen zijn er altijd, vertaal deze in wat je precies wil leren. Het besef van de weg naar je doel toe is belangrijk.”

Verslaving of gewoonte?

De grens tussen een gewoonte of verslaving is fijn, volgens de psycholoog. “Gewoontes bestaan vaak uit een verslaafde component. Het gevaar bij een gewoonte is de gewenning. Je hebt een drukke dag gehad en je besluit dat je toe bent aan een wijntje. Op een gegeven moment heb je steeds meer nodig om hetzelfde te bereiken.”

Start vandaag nog

Maak van je beste voornemens een nieuwe gewoonte:

  1. Kies een gewoonte die bij je past
    Dat voor de een yoga het beste werkt, wil niet zeggen dat het ook goed voor jou is. Ontdek waar jij ’s ochtends je bed voor wilt uitspringen. Wanneer je eenmaal weet waar je plezier uit haalt, kost het minder moeite om er een gewoonte te maken.
  2. Kijk naar de voor- en nadelen
    Aan alles kleeft een voor- en nadeel, zo ook aan die nieuwe gewoonte. Tegenvallers kun je beter incalculeren en opvangen als je van tevoren alvast nadenkt over hoe dat zal zijn.