Sapkuren, ontgiften en je lichaam weer in balans brengen. Na al die winterse feestmaaltijden is het misschien goed om een tijdje te minderen. Alleen waar moet je op letten tijdens het detoxen? En wat doet het nou precies met je lichaam? Healthcoach Wout van Helden geeft antwoord op deze vragen in dit stappenplan Detox.
 

1. Waarom is detoxen een trend?

“Steeds meer mensen proberen tijdens een vaste periode een zo gezond mogelijk voedingspatroon aan te houden. Ons lichaam is het ook gewend om te detoxen; ook al drink en rook je nog zo regelmatig, onze lever en nieren zorgen ervoor dat ons lichaam goed blijft functioneren. Wanneer je je lever en nieren ondersteunt, zorg je ervoor dat ze langer hun functie goed uit kunnen voeren. Maak je er een maand lang je doel van, dan kun je er veel mee bereiken. Meestal is de focus tijdens het detoxen groot, waardoor je de kracht hebt verleidingen te weerstaan.”

2. Wat is een reden om te gaan detoxen?

“Gedurende het jaar verzamel je allerlei gifstoffen door wat je eet, wat je inademt en bijvoorbeeld de verzorgingsproducten die je gebruikt. Wanneer je lichaam deze metalen, gifstoffen en pesticiden niet kan verwijderen, worden ze opgeslagen in je weefsel, cellen en darmen. Deze opgeslagen stoffen kunnen invloed hebben op het goed functioneren van je spijsvertering en een broedplaats zijn voor bacteriën, schimmels en parasieten. Al deze indringers kunnen je dikker maken en vermoeid laten voelen.”

3. Wat gebeurt er met je lichaam als je aan het detoxen bent?

“Omdat je tijdens een detox zo gezond mogelijk eet, krijgt je lichaam weinig nieuwe gifstoffen binnen. Hierdoor kan je lijf beginnen aan het verwijderen van de opgeslagen voorraad afvalstoffen. Dit kost behoorlijk wat moeite en een detox kan daarom best zwaar zijn.”

4. Waar moet je op letten tijdens het detoxen?

“Tijdens het detoxen is het belangrijk dat je je darmen stimuleert om peristaltische bewegingen te maken. Dat is de knijpende beweging die ervoor zorgt dat voeding vooruitkomt in de darm. Je helpt je darmen een handje door het eten van vezelrijke voeding, zoals groenten en fruit. Hierdoor kunnen je darmen sneller en beter de giftige stoffen afvoeren.”

“Ben je eenmaal begonnen met detoxen, houd je lichaam dan goed in de gaten. Het is normaal om je vermoeid te voelen of last te krijgen van hoofdpijn, maar luister goed naar je lichaam. Zorg dat je genoeg calorieën binnenkrijgt, voldoende rust neemt en gezonde, natuurlijke producten eet.”

5. Is er een stappenplan om te gaan detoxen?

“Als je gaat detoxen is het aan te raden je van tevoren goed in te lezen. Zo kun je ervoor kiezen om te gaan detoxen door te vasten of door sappen te gaan drinken. Maar je hebt ook detoxprogramma’s zoals ‘Van gifbelt naar tempel’ van Jacqueline van Lieshout of ‘The Master Cleanse’ van Stanley Burroughs. Kijk welk programma het beste bij je past.”

Zo begin je aan je detox

Wil je gaan detoxen, dan zijn dit volgens health coach Wout goede stappen om mee te beginnen:

  • Beweeg twee keer per dag twintig tot dertig minuten matig intensief. Doe bijvoorbeeld aan yoga, fietsen of wandelen.
  • Beweeg daarnaast twee tot drie keer per week intensief, zoals fitness, hardlopen of bootcamp.
  • Eet alleen op vaste uren tijdens de dag. Eet bijvoorbeeld acht uur en de overige zestien uur doe je aan vasten. Hierdoor geef je je lichaam de tijd zich te richten op het verwijderen van afvalstoffen in plaats van alleen met spijsvertering bezig te zijn.
  • Vermijd bewerkt voedsel, plantaardige oliën, suikers en alcohol. Richt je op natuurlijk, biologisch eten.
  • Slaap zoveel je kan, zodat je lichaam de tijd heeft om giftige stoffen op te ruimen.
  • Vermijd stress, want stresshormonen remmen het detoxproces.
  • Neem een sauna voor een natuurlijke detox.