Smoothies zijn overal. Niet zo gek, want ze zijn gezond, lekker en makkelijk te maken. En toch gaat er vaak iets mis. We maken ze namelijk helemaal verkeerd. Nou ja, deels dan. Ja, ook jij maakt vast één van deze fouten. We zetten ze voor je op een rijtje, zodat je voortaan alleen maar smoothies maakt waar je ‘u’ tegen zegt.

Smoothies maken is helemaal niet ingewikkeld, maar het is wel slim om even na te denken wat je allemaal in die blender gooit. En wat niet…

Fout 1: In onze smoothies zit geen vet

Smoothies bestaan vaak uit fruit en die bevatten … juist, suiker. Drink je de smoothie langzaam, dan zal je er niet zoveel van merken. Maar als die smoothie ontzettend lekker is, heb je geen zin om kleine nipjes te nemen. De oplossing: voeg vet toe tijdens het blenden. Dat kan (olijf)olie zijn, maar ook een vetrijk product zoals avocado. Vet zorgt voor een verzadigd gevoel en helpt je lichaam om de vitamines op te nemen. Ook zorgt het ervoor dat suikers geleidelijker door het lichaam worden gevoerd. Probeer natuurlijk wel alsnog te vermijden dat je de smoothie in één keer naar achteren giet.

Fout 2: Onze smoothies zijn te snel

Een smoothie maken in drie seconden? Als je dat lukt, gaat er iets mis. Smoothies zijn snel gemaakt, maar zo snel… Neem de tijd om het allemaal goed te laten mengen, zodat je geen brokken hebt in je sapje.

Fout 3: Veel smoothies zijn te dun

Een smoothie klok je niet snel weg! Want hij is dik en lobbig! Geef smoothies deze body door perzik, abrikoos, mango of banaan toe te voegen. Die maken het heerlijk romig.

Fout 4: Een smoothie is geen afvalbak

Banaan, appel, mango, chiazaad, spinazie, kwark, avocado – het kan allemaal in je smoothie. Denk je … Nee, het is allemaal lekker en gezond, maar het kan ook te veel worden. Houd de smaak simpel en smaakvol!

Fout 5: In smoothies zit water

Je smoothie moet natuurlijk drinkbaar blijven en dat is soms lastig als je er veel veel fruit en groente instopt. Vaak doe je er wat water bij om het te verdunnen. Logisch, maar overdrijf het niet. Voeg niet te veel water toe, want dat is zonde van de smaak. Ook worden vetten en olieën dan moeilijker opgenomen in het drankje. En ook geen ijsblokjes, want die hebben hetzelfde effect.

Fout 6: Te weinig voedingsstoffen

Weinig mensen die proteïnen en vezels door hun smoothie doen. Zonde. Als je deze stoffen toevoegt, blijf je namelijk langer verzadigd. Pak een handje noten, zaden, (blad)groenten en gooi het erbij.

Zin om een smoothie te maken waar je ‘u’ tegen zegt?

Maak deze groene power smoothie »