<-- NIET ACTIEF -->

Méér thee en plantaardig eten en minder dierlijke producten op het menu. Deze en nog vele andere adviezen bracht de Gezondheidsraad 4 november uit in de nieuwe richtlijn voor gezonde voeding. gezondNU zet alle adviezen op een rij en vraagt aan deskundigen: wat is goed en wat ontbreekt nog?

Niet al het advies uit de richtlijn is compleet nieuw. We wisten al dat het verstandig is om minder alcohol te drinken en te kiezen voor volkorenproducten. Toch waren wij benieuwd wat deskundigen op het gebied van voeding van de richtlijn vinden. Wat is goed, wat niet? En wat ontbreekt er nog? Opvallend: iedereen is positief over de weergave van de nieuwe richtlijn. Eerst was het gericht op voedingsstoffen zoals koolhydraten en vezels, nu op voedingspatronen en voedingsmiddelen. Het maakt de richtlijn een stuk duidelijker. Drie deskundigen aan het woord:

Liesbeth Smit, voedingswetenschapper

“Het is jammer dat bruin brood wordt genoemd, dit is geen 100 procent volkoren product. Terwijl ze wel aangeven dat je geraffineerde producten moet vervangen voor volkoren producten, dat spreekt elkaar een beetje tegen. Ik mis nog concretere aanbevelingen voor vlees, zuivel en kaas, nu wordt alleen gesproken over ‘beperkt’ of ‘enkele porties’. Bovendien maken ze geen onderscheid in magere en volle zuivel, als consument wil je weten of je hierin een keuze moet maken.”

Edith Feskens, hoogleraar Voeding en Gezondheid in de levenscyclus

“De commissie werkt erg transparant. Toch had ik in de slotbeschouwing graag nog iets meer gelezen over welke voedingsmiddelen- of stoffen de commissie te weinig goede gegevens van heeft om goede adviezen op te baseren. Een beetje verbaasd ben ik wel over het bruine brood. Dit is natuurlijk gezonder dan wit, maar ik zou alleen volkoren producten noemen.

Diëtist Elise Kuipers, werkte mee aan de NDF voedingsrichtlijn voor diabetici

“Deze richtlijn sluit goed aan bij de richtlijn voor mensen met diabetes door te richten op voedingsmiddelen- en patronen. Toch is er nog wel wat onduidelijk: mag je meer thee drinken? Bestaan er ook maximale hoeveelheden voor de voedingsmiddelen? Ook mis ik informatie over magere of (half)volle zuivel en verdieping over soorten verzadigde vetzuren.”

Het nieuwe advies van de Gezondheidsraad

Compleet gemist wat de nieuwe richtlijnen zijn? Geen nood, wij zetten alles nog even op een rij. Het algemene advies voor de Nederlandse bevolking is; eet meer plantaardige producten en minder dierlijke producten. En verder:

Groente en fruit
Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit.

Vlees
Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees. Geen gek advies, nu rood en bewerkt vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen staat.

Frisdrank en fruitsappen
Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken, vervang dit door koffie, thee of water.

Vis
Eet één keer per week vis, het liefst een vette zoals makreel, haring, zalm, sardines of paling.

Peulvruchten
Eet wekelijks peulvruchten. Voor de Gezondheidsraad vallen linzen, kikkererwten, spliterwten en (soja-)bonen hieronder.

Noten
Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag, dit is ongeveer een handje per dag.

Volkoren producten
Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkoren brood of andere volkoren producten. Vervang geraffineerde graanproducten voor volkoren producten.

Koffie en thee
Vervang ongefilterde door gefilterde koffie. Koffie van koffiepads, oploskoffie en automatenkoffie op basis van vloeibaar koffieconcentraat vallen onder gefilterde koffie. Drink dagelijks drie koppen zwarte of groene thee.

Alcohol
Drink zo min mogelijk alcohol, slechts één glas per dag.

Zuivel
Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk en yoghurt.

Vetten en oliën
Vervang vetrijke producten met veel verzadigde vetzuren zoals boter, harde margarine en bak- en braadvetten voor producten met veel onverzadigde vetzuren. Bijvoorbeeld zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën, zoals olijfolie.

De Gezondheidsraad is een adviesorgaan voor de overheid op het gebied van volksgezondheid. De richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoeken met grote bewijskracht. Dit houdt in dat het kwalitatief goede onderzoeken zijn en het verband tussen bepaalde voedingsmiddelen en ziektes sterk is.

Tekst: Jeanine Bakker