<-- NIET ACTIEF -->

Een opgeblazen gevoel, krampen of winderigheid. Oké, geen smaakvol onderwerp. Maar stoelgangproblemen zijn dé gezondheidskwaal. Gelukkig is goed eten het beste medicijn. In het maartnummer lees je welke ingrediënten je op je boodschappenlijstje moet zetten voor een betere spijsvertering.

 

Niets kan zo ongemakkelijk voelen als ongewenst veel tijd op de wc vertoeven. Die tijd kun je beter én gezelliger in de keuken doorbrengen. Dat is de opzet van de recepten die ZTRDG deze keer voor gezondNU gemaakt heeft. Want een goede stoelgang begint in de keuken. Bewust kiezen voor bepaalde ingrediënten of juist sommige voedingsmiddelen (tijdelijk) uit je keuken bannen, kan je darmen enorm goeddoen. Sterker nog, voor een gezonde spijsvertering is voeding vaak het allerbeste medicijnen. Dus aan de kook!

Maar wat moet je eten? Vezels natuurlijk. Die haal je vooral uit groente en fruit (het schijnt dat een kiwi op je nuchtere maag geweldig werkt tegen verstopping). Al die vezels werken echter averechts, als je daarnaast onvoldoende water drinkt. Dus schenk jezelf nog maar eens een glas in.

Ook een bakje yoghurt vol darmvriendelijke bacteriën kan je stoelgang in shape brengen. Daarnaast kun je vet eten voor je stoelgang beter vermijden en schotel jezelf liever geen witmeel producten voor (volle granen zijn beter!). Bewegen in de vorm van een wandeling als toetje na de maaltijd is een spijsverteringsvriendelijke afsluiter. Wist je trouwens dat al die vezels niet alleen goed zijn voor je darmen, maar ook voor je hart?

Boodschappenlijstje: Lekker voor je stoelgang

  • groente en fruit
  • volkoren granen
  • peulvruchten
  • gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, dadels, vijgen)
  • veel water drinken
  • yoghurt!
  • lijnzaad
  • sportschoenen (bewegen!)