<-- NIET ACTIEF -->

Denk jij weleens aan je nieren als je iets in je mond stopt? Vast niet én je bent niet de enige. Toch kun je met de juiste voeding je nieren gemakkelijker fit en gezond houden. Het proberen waard dus. Wat hoort er op je bord te liggen?

Leuk feitje: kidneybonen zijn vernoemd naar onze nieren. Dat komt omdat ze dezelfde aparte vorm hebben. Qua grootte hebben ze het meeste weg van een vuist. Maar wat is eigenlijk hun functie? Je nieren zuiveren je bloed, zorgen voor de juiste hoeveelheid water in je lichaam en ze maken hormonen aan die andere organen helpen om goed te werken. Goed voor je nieren zorgen is dus de moeite waard. De juiste voeding speelt daar een belangrijke rol in. Op welke producten kun je je nieren het beste trakteren? Dit zijn er vijf.

1. Verse kruiden

De grootste boosdoener voor je nieren is zout. Dat komt omdat als je te veel zout eet, je lichaam meer vocht vasthoudt. Je bloeddruk stijgt daardoor en dat kan je bloedvaten en de filters van je nieren onherstelbaar beschadigen. Koken zonder zout is dus de belangrijkste tip. Leef je in plaats daarvan uit met kruiden, zoals knoflook. Breng tomatensaus op smaak met basilicum, dragon, laurier, rozemarijn en tijm. Extra pit nodig? Zwarte peper of chilipeper geven elk gerecht letterlijk een oppepper.

2. Paprika en ui voor gezonde nieren

Het eten van verse groenten is altijd beter, maar al helemaal als het om je nieren gaat. Dat komt omdat ook veel kant-en-klare producten met groenten vol met zout zitten. Denk aan groenten uit blik of glas, pakken soep en diepvriesgroenten a la crème. Kook liever met verse groenten, zoals rode paprika, ui, groene kool of bloemkool. Deze groenten zijn ‘niervriendelijk’ omdat er weinig kalium in zit. Eet daarnaast ook fruit, aardappelen, rijst en pasta. Hier zit van nature weinig zout in. Waar je beter wat minder van kunt eten: vleeswaren, kaas en brood. Dit zijn echte zoutbommen.

3. Water

Drink jij elke dag voldoende water? Voor je nieren is 1,5 tot 2 liter vocht genoeg. Door voldoende te drinken help je je nieren natrium, ureum en gifstoffen af te voeren. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je minder risico loopt op het krijgen van chronische nieraandoeningen. Let er op wel dat te veel drinken juist schadelijk kan zijn. Mensen die al beschadigde nieren hebben, moeten soms zelf minder drinken.

4. Plantaardige eiwitten voor je nieren

Uit onderzoek blijkt dat het eten van te veel dierlijke eiwitten, zoals zuivel, vlees en kaas, nierstenen kan veroorzaken en klachten kan verergeren bij mensen waarbij de nieren al minder goed functioneren. Opvallend genoeg lijken onze nieren beter te reageren op plantaardige eiwitten. Het kan dus het proberen waard zijn om je cracker met kaas wat vaker te vervangen door een cracker met notenpasta. Ook quinoa, boekweit, pompoenpitten, sojabonen en linzen zijn goede plantaardige eiwitbronnen.

5. Vette vis en olijfolie

Eigenlijk geldt dit advies voor iedereen: eet zo min mogelijk verzadigde vetten en wél onverzadigde vetten. Omdat nierschade de kans vergroot op hart- en vaatziekten kun je dit voor zijn door zo min mogelijk koek, snoep en snacks te eten. Handig om te onthouden: hoe meer een product bewerkt is, hoe groter de kans dat het vol zit met verzadigde vetten. Eet in plaats daarvan juist pure producten, zoals olijfolie, vette vis, noten en avocado. Deze producten zitten bomvol onverzadigde vetten en zijn een traktatie voor je lijf.

Lees meer over dit onderwerp