We willen allemaal onze kinderen gezond opvoeden. Maar dat lijkt steeds lastiger te worden: steeds meer kinderen zijn te dik en steeds meer kinderen hebben een etiket zoals ADHD. Hoe zit dit? gezondNU vroeg het aan Lili Genee en Mariëlle Beckers. Hier de belangrijkste inzichten van deze twee professionals.

 
Mariëlle Beckers is niet alleen moeder van zeven kinderen, ze is ook orthopedagoog, mede-eigenaar van Buro Bloei in Amsterdam en docent aan de UvA. Lili Genee is mede-auteur van het boek Vullen of Voeden – Een wegwijzer voor ouders. Twee professionals over gezond opvoeden. 

1. Groente eten is niet (altijd) belangrijk. Nadenken wel

Wil je je kind gezonder laten eten door heel veel groente te koken. Stop ermee! Lili Genee stelt dat als je wilt dat je kind gezonder eet, je eerst zelf moet veranderen. “Gebruik je gezonde verstand. Maar dat is moeilijk omdat je kwetsbaar bent voor allerlei trends en reclames die je vertellen wat gezonde voeding is. Als je echter als ouder geaard bent, dat betekent dat je weet wie je bent en weet wat je wilt, dan wordt opvoeden makkelijker. Dan blijft het ook leuk en plezierig om voor gezonde dingen te kiezen.”

2. Stop met belonen

Mariëlle Beckers stelt dat het belangrijk is niet te veel te verbieden en te straffen als het aankomt op eten en gedrag. Maar belonen werkt eigenlijk ook niet. “Belonen is net als straffen, maar dan andersom. Terwijl motiveren, zonder belonen of straffen, zoveel effectiever werkt. Complimenten maken past het best bij de ontwikkelingspsychologie van een kind. Althans tot een jaar of tien. Bij pubers wil het weleens anders zijn, hoor!”

3. Luister niet naar reclames

Lili Genee: “Je gezonde verstand gebruiken, is soms heel moeilijk omdat allerlei trends en reclames je vertellen wat gezonde voeding is. Maar als je weet wie je bent en weet wat je wilt, ben je geaard als ouder en wordt opvoeden een stuk makkelijker. Het blijft leuk om te variëren met voedingsmiddelen.”

4. Trek (soms) de stekker uit games

Mariëlle Beckers: “Door veel te gamen wordt het beloningssysteem in je hersenen direct beloond. Je hebt dus altijd behoefte aan meer. Die vervelende zondagmiddagen van vroeger? Ze bestaan niet meer. Met games vermaak je je altijd en overal. Voor verveling is geen tijd meer. Maar kinderen die overprikkeld zijn, kunnen meer risico lopen op depressieve gevoelens, met name pubers.”

5. Durf gerust te strijden 

Lili Genee: “Ik merk dat veel ouders denken dat ze de strijd hebben verloren om hun kind gezond te laten eten. Ze zijn niet meer vindingrijk en creatief genoeg om van moeilijke eters gezonde eters te maken. Daarvoor moet je doorzetten, geduld hebben en creatief zijn. En dat kan alleen als je uitgerust bent. Maar veel ouders zijn chronisch moe. En dan is het fijn als je kind zoet voor de tv zit met chips en limonade. Daarom zeg ik: zorg eerst goed voor jezelf. Ik weet zeker dat ouders willen, als ze er maar tijd en rust voor vinden.”

6. Eet vooral zelf  gezond

Lili Genee stelt dat je vooral zelf gezond leven om je kinderen het goede te leren. “Als je je te buiten gaat aan roze koeken op je twaalfde, is dat niet erg, als je vanuit thuis maar weet hoe je wél gezond eet. Pubers maken andere keuzes, de basis van een gezonde voeding is al gelegd. Je moet ook niet te extreem worden. ”

7. Wees niet bang om af te wijken

Lili Genee: “Een huilend kind geef je niet de aandacht die het verdient met koekjes en lollies. Toch wordt je als beul aangezien als je je kinderen geen snoep geeft. Maar vraag je dan af, wil je dingen doen die echt goed zijn? Waarom niet? Dat is eng, want je bent bang dat je kind een buitenbeetje wordt. Maar wij merken dat kinderen er niet om gepest worden. Sterker nog: steeds meer ouders staan open voor gezonde voeding, en zijn juist blij dat jij ermee start. Omdat zij het ook willen.”