<-- NIET ACTIEF -->

Bij een tuinfeest hoort al snel een glas koele witte wijn en op een terras smaakt een koude cola extra lekker. Ongemerkt krijgen we zo behoorlijk wat calorieën binnen. Maar hoeveel eigenlijk? En hoe kies je zonder (veel) moeite een slank drankje? Zo kick je eenvoudig af! 

Eibertje van Halteren, diëtist gespecialiseerd in de levensmiddelenindustrie: “Vergeet in de supermarkt niet om altijd het etiket te lezen en lees juist de kleine lettertjes. Vermijd de schreeuwerige etiketten. Hoe groter iets op de verpakking staat, hoe onzinniger het vaak is. En als je gezond eet, dan heb je voldoende energie en geen drankjes nodig.”

Hoe kick ik af?

“De één kan abrupt stoppen met het drinken van calorierijke dranken, de ander moet het echt afbouwen. Drink thee (zonder suiker!) en zoveel mogelijk water. Vind je het saai? Voeg er dan citroen of munt aan toe. Fruitsappen en frisdranken kun je aanlengen met water zodat je vanzelf went aan de minder zoete smaak”, vertelt Eibertje van Halteren in gezondNU.

Top 5 suikerbommen

Klontjes suiker per glas van 250 ml*:

  • Extran Energy: 7 klontjes
  • Druivensap: 8 klontjes
  • Appelsap: 6 klontjes
  • Smoothie met banaan: 6,5 klontjes
  • Cola, Fanta, Cassis: 5,5 klontjes

*Bron: Sugarchallenge suikerteller app

Top 5 onverwachte dikmakers (zomerdrankjes!)

  • Latte macchiato met volle melk: 116 kcal, per 250 ml
  • Witte wijn, 121 kcal, per glas (150 ml)
  • Bier, 148 kcal per flesje (330 ml)
  • Aardbeien milkshake van Burger king, 495 kcal (330 ml)
  • Cocktail Margarita, 153 kcal (100 ml) 

Tekst: Shirah Ipenburg