Tjokvol vitamines en mineralen, voedzaam, goedkoop en stevige kost – haver is gezond en staat terecht in het rijtje van superfoods. Maar havermout eten – mwah – daar is niet iedereen dol op. Gelukkig zit in muesli’s en cruesli’s wel veel haver. gezondNU duikt daarom in de haver. Hoe gezond is haver? En wat vind je nog meer in de muesli.

 
Haver in de yoghurt, haverzemelen door de smoothie of havermout. Steeds meer mensen laten bij hun ontbijt bewust hun brood staan en kiezen voor een product met haver. Terecht; het graan haver is een gezonde variatie op tarwe. 

Haver was tot zestig jaar geleden één van de belangrijkste gewassen in Nederland. 160 duizend hectare landbouwgrond stond vol met haver. Nu is er amper nog een boer te vinden die haver verbouwd. Niet alleen wij mensen werden dol op tarwe. Door de komst van landbouwmachines verdween ook de behoefte aan haver als krachtvoer voor werkpaarden. 

Zo gezond is haver 

Gelukkig is haver weer bezig aan een come-back. Haver kan zelfs een wezenlijke bijdrage leveren aan de verbetering van onze gezondheid, vertelde senior onderzoeker bij Plant Research International Luud Gillissen eerder aan gezondNU. Het bevat namelijk beta-glucanen, unieke en oplosbare voedingsvezels die het LDL cholesterol (een risicofactor voor hart- en vaatziekten) in het bloed verlagen. Onze darmflora gedijt bij haver, en haver bevordert de celactiviteit, dat weer een positief effect heeft op het immuunsysteem.

Ook verteert ons lichaam het zetmeel langzaam (een stabiele bloedsuikerspiegel) en eiwitten gemakkelijk. De aminozuursamenstelling sluit ook goed aan bij onze aminozuurbehoefte. Nog meer gezonds? Ja. Haver is rijk aan allerlei vitamines, mineralen en antioxidanten met ontstekingsremmende eigenschappen.

Haver is glutenvrij

Net zoals tarwe, gerst en rogge behoort haver tot de grassenfamilie. Hoewel de andere grassen gluten bevatten, is haver van nature glutenvrij. Helaas wil dat niet zeggen dat mensen met coeliakie haver kunnen eten. In het productieproces raakt haver vaak besmet met andere granen die wel gluten bevatten.

Verschilt haver en havermout? Ja: havermout is haver die met stoom is verhit en vervolgens is  geplet. 

Haver en havermout vind je in muesli en cruesli. De haver is  gemixt met andere granen en smaakmakers als noten, gedroogd fruit, chocolade en kokosrasp. Heel gezond, maar bedenk wel dat curesli gebakken muesli is, het bevat dus extra vet en suiker zodat het zo lekker knapperig is. Hoeveel suiker en vet erin zit, verschilt per merk of variant.

Hoeveel haver er deze cruesli’s, muesli’s en havermout?*

Gemiddeld eet je in één ontbijt 40 – 80 gram muesli, cruesli of havermout. Een eetlepel suiker is ongeveer 15 gram.

Per honderd gram:

Havermout (Quacker): 100% haver
Vezel Muesli (Malsovit): 50% haver (geen toegevoegde suikers, zout of vet)
Muesli (Perfect, vier granen): 70% haver; (2,6 gram suiker)
Biologische cruesli (Ekoplaza, Krunchy Pur Amaranth): 66% haver; (14,8 gram suiker)
Biologische muesli (Zonnatura, rijkgevuld): 22% haver (13,9 gram suiker)
Cruesli (Quacker, Naturel): 21% haver; (24 gram suiker)

*Dit is een greep uit het grote assortiment van verschillende muesli’s en curuesli’s.

Iedere week neemt de redactie van gezondNU een ander product onder de loep. Volgende week bestuderen we de ingrediëntenlijst van tomatenketchup. Wil jij ook weten wat de gezondste keuze is van een voedingsmiddel uit de supermarkt?

Mail je tip naar redactie@gezondnu.nl o.v.v. Onder de loep.