<-- NIET ACTIEF -->

Rauwe honing, goijbessen, tarwegras en chiazaad; grote kans dat je al deze ‘superfoods’ beu bent. Maar waait de trend ‘gezond’, ‘nieuw’ en ‘beter’ over, of is er meer aan de hand? We vroegen het aan foodtrendwatcher Marjan Ippel: wat wordt onze gezonde eettoekomst? En? Er is meer aan de hand. Gezond is here to stay!

“We zijn moe van alle foodhypes”, zegt foodtrendwatcher Marjan Ippel. Maar toch: ‘Gezond eten is here to stay!” Omdat foodsceptici de laatste jaren genadeloos bloot wisten te leggen wat er mis is met ons eten, gingen we steeds kritischer en met afstand kijken naar onze voeding en de voedingsindustrie. We werden ietwat gevoelig, ineens aten we gojibessen en waren de avocado’s uitverkocht in de super. Maar ondanks dat de hypes zijn overgewaaid, is de wil tot gezond eten gebleven. Wat kunnen we verwachten op de menukaart de komende tijden? Wat wordt onze smakelijke toekomst?

1. Vegetarisch en peulvruchten

Peulvruchten zijn een geweldige revanche aan het nemen. Terecht. Peulvruchten zijn namelijk een geweldige vervanging voor vlees als je kijkt naar de voedingswaarde en de milieubelasting. “We gaan meer vegetarisch of zelfs veganistisch eten, alleen zal het niet die stempel hebben. Vlees is een blijvertje, maar wel op een andere manier. We eten kwalitatief beter vlees, en ook minder. Vlees wordt meer een extraatje, een verwennerij, zoals een saus dat is.”

2. Verfijnd streetfood

Hamburgers mogen weer, mits ze gemaakt zijn van echt lekker vlees, met goed brood, groente en goede frieten. Ippel noemt dit ‘verfijnd streetfood’; streetfood gecombineerd met haute cuisine. Een mix van het informele en betaalbare van streetfood en de verfijnd-luxe ingrediënten, smaak en presentatie van een restaurant.

3. Supermarkt wordt markt

De supermarkt verandert mee in de trend gezond, lekker en vers. “In de supermarkt zal er meer focus liggen op het ‘markt’-aspect. Dus geen schappen vol met hetzelfde product, maar een mooie, marktachtige presentatie met meer verse producten. Die presentatie zal zich ook uitten in een eetgelegenheid in de supermarkt, een eetbarretje bijvoorbeeld. Hiermee laat de supermarkt zien wat je kan maken met de producten en welke kwaliteit zij leveren. Al zie ik het ook nog wel in vijf jaar gebeuren dat juist koks een eigen markthal met barretjes beginnen.”

4. Ontbijt word een ‘dinerdate’

We ontbijten nu vooral uit gezondheidsoverwegingen: we zien het ontbijt als de belangrijkste maaltijd van de dag. Maar de gezonde en lekkere trend is dat ontbijten een genietmoment wordt. “Iets waar je al naar uitkijkt en wat je ook niet per se als ontbijt eet. Zo heb je al ontbijtbars waar je de hele dag terecht kunt. Het ontbijt wordt de nieuwe ‘dinnerdate’.

5. Voeding als medicijn

Er lopen onderzoeken naar de invloed van voeding op diabetes, autisme en kanker, maar voeding al steeds meer als medicijn worden gezien. Ippel: “Tegenwoordig eten we al bepaalde dingen tegen kleine en grotere kwalen als allergieën en zelfs kanker, maar ik verwacht dat dit steeds verder gaat. In de toekomst zullen wij psychische aandoeningen kunnen indammen door voeding: via je je darmen je psyche sturen.”

6. Het nieuwe eten: uit je 3D-printer

“Ik denk dat we met een 3D-printer deels ons eigen eten zullen gaan printen. Dat je in een restaurant gewoon de basisstoffen uitzoekt en daar iets moois mee print in 3D, ja dat zie ik wel gebeuren.”