<-- NIET ACTIEF -->

Zout is niet gezond, dat weten we. Maar waarom krijgt dan 85 procent van de Nederlanders toch nog steeds te veel zout binnen? Een daling van 9 naar 6 gram zout per dag kan jaarlijks 2.000 minder doden door hart- en vaatziekten betekenen”, zegt Wendy van Wijk van de Nierstichting.  De stichting start in mei daarom met een receptenwedstrijd  voor zoutarme recepten. “Zoutarm kan net zo lekker zijn.”

Hoe komt het dat Nederlanders te veel zout binnen krijgen? 

Wendy van Wijk: “Dat komt omdat de meeste voedingsproducten standaard erg veel zout bevatten Bewerkte voedingsproducten, zoals kaas, brood, hamburgers en kant-en-klaar maaltijden bevatten veel zout. Maar ook in producten waar je het niet snel zal verwachten, zoals in koek en sauzen als ketchup. Volgens de Nierstichting zijn dat juist producten die mensen de afgelopen jaren steeds meer gebruiken.”

Hoeveel teveel eten we met z’n allen?

“Meer dan 85 procent van de mensen in Nederland eet meer zout dan 6 gram per dag – het maximum. Mannen eten gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram.”

Waarom is te veel zout slecht voor je lichaam?

“Zout verhoogt de bloeddruk en daarmee het risico op hart- en vaataandoeningen én nierschade. Onafhankelijk van de bloeddruk heeft zout een direct schadelijk effect op de nieren. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken beter als je minder zout gebruikt”, vertelt Van Wijk. “Een daling van 9 naar 6 gram zout per dag kan jaarlijks 2.000 minder doden door hart- en vaatziekten betekenen. Bovendien zullen minder mensen het eindstadium van nierschade bereiken waarop transplantatie of dialyse noodzakelijk is; naar schatting gaat het hier om 60 patiënten per jaar bij iedere gram minder zout. Voor mensen met nierproblemen is het beperken van zoutgebruik vooral van belang. Zoutbeperking kan dialyse uitstellen of voorkomen.”

Hoe willen jullie mensen bewegen minder zout toe te voegen aan het eten?

“Minder zout eten begint met weten waar zout in zit. Daarom heeft de Nierstichting het Zoutboek ontwikkeld. Dit boek maakt inzichtelijk hoeveel zout er in voedingsmiddelen zit”, vertelt Van Wijk. “In mei lanceren we een receptenwedstrijd voor zoutarme recepten om mensen op een leuke manier te laten ervaren dat minder zout, net zo lekker is. We hopen mensen te inspireren tot smaakvol koken met minder zout en het bewustzijn te vergroten over de hoeveelheid zout die producten bevatten en de nadelige gevolgen van zout.”

Eerder maakte de Nierstichting zich ook hard voor zoutreductie

“Ondanks de plannen en beloften heeft de levensmiddelenindustrie het zoutgehalte in voedingsmiddelen niet verlaagd. Brood is een positieve uitzondering. Dat wetgeving noodzakelijk en succesvol is, blijkt uit de ervaring van de broodsector: op verzoek van de sector zelf is het zoutgehalte verlaagd zodat goedwillende bedrijven de noodzakelijke ondersteuning krijgen”, zegt Van Wijk.

Wat moet er gebeuren om het zoutgehalte in voedingsmiddelen te verlagen?

“In eerste instantie willen wij wetgeving of een convenant met duidelijke afspraken over het terugbrengen van zout in voedingsmiddelen, waarbij de overheid de leidende rol heeft. Het uiteindelijke doel is een reductie van zoutgebruik naar 6 gram per dag”, vertelt Van Wijk. “Internationaal zijn er goede voorbeelden dat een actief zoutbeleid vanuit de overheid effectief is. TNO heeft recent vastgesteld dat een reductie van 50 procent voor de meeste producten technisch haalbaar is. Stapsgewijze reductie van bijvoorbeeld 10 procent per jaar zal de consument niet opmerken. Bij een totale afname van 40 procent zou het lukken om tot een dagelijks gebruik van 6 gram te komen.”

Zes tips van de Nierstichting voor een zoutarm voedingspatroon:

  • Laat producten die veel zout bevatten zoveel mogelijk staan. Zoals kant-en-klare maaltijden, soepen en sauzen, snacks en chips.
  • Voeg geen extra zout aan eten toe. Breng eten op smaak met andere smaakmakers, zoals verse kruiden.
  • Verse voedingsmiddelen, zoals vlees, kip, kalkoen en vis, bevatten van nature weinig zout. Wanneer vlees of vis gekruid, gepaneerd of gemarineerd is, bevat het doorgaans veel zout. Hetzelfde geldt voor bewerkte vleessoorten als rookworst, knakworst, hamburgers, saucijzen en slavinken.
  • Groenten, fruit, aardappelen, rijst en pasta bevatten van nature weinig zout. Dit geldt ook voor diepvriesgroenten. Groenten uit blik, glas en diepvriesgroenten a la crème bevatten wel veel zout.
  • Per soort of merk van een product kan het zoutgehalte aanzienlijk verschillen. Verpakkingen raadplegen loont.
  • Het duurt ongeveer zes weken voor de smaakpapillen gewend zijn aan minder zout eten. In het begin smaakt minder zout eten vooral flauw, maar na een tijd wordt veel zout juist als vies ervaren.

Anderen inspireren met lekkere, zoutarme gerechten? Doe dan mee aan de receptenwedstrijd van de Nierstichting en upload je lekkerste zoutarme recept voor 31 mei op gripopzout.nl.