<-- NIET ACTIEF -->

Gezond vet is belangrijk om je een verzadigd gevoel te geven. Deze gezonde vetten vind je vooral in vis, noten en zaden. Daarin zitten veel omega-3-vetzuren. 

Omega-3-vetzuren zijn een belangrijke sleutel als het gaat om het in balans brengen van je bloedsuikerspiegel. Ze helpen je door moeilijke momenten heen omdat ze ervoor zorgen dat de beschikbare energie in de hersenen (die draaien op glucose) veel efficiënter wordt benut. Zo heb je minder kans op tussendoor-dips, de welbekende vier-uur-dip bijvoorbeeld.

Daarbij komt dat omega-3-vetzuren een belangrijk bestanddeel zijn van je dagelijkse voeding. Naast de hulp bij het in balans brengen van je bloedsuikerspiegel, zorgt het voor een stralende en glanzende huid, draagt het bij aan je hormoonbalans en helpt het bij heel veel lichaamsprocessen.

Misschien ken je omega-3 als supplement, maar nog beter is het om het uit je dagelijkse voeding te halen. Daarom een recept voor een overheerlijke omega-3-mix.

Carola van Bemmelen

Maak je eigen omega-3-mix

Wat heb je nodig

  • Lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten (van alles ongeveer 250 gram).
  • Een weckpot (of plastic container).
  • Een koffiemolentje of een goede keukenmachine om de zaden fijn te malen.

Het gaat als volgt

  • Vul de helft van de pot met lijnzaad.
  • Vul een derde van de ruimte die over is met sesamzaad.
  • Vul nog een derde van de ruimte met zonnebloempitten.
  • Vul het laatste derde deel met pompoenpitten.
  • Gooi het mengsel uit de pot in een grote schaal en roer alles goed door.
  • Vervolgens kun je het hele mengsel ineens fijnmalen in een koffiemolen en in de koelkast bewaren om oxidatie van de vetten te voorkomen.
  • Je neemt per keer twee eetlepels van het mengsel en maalt dat fijn. Strooi de omega-3-mix over je yoghurt, door de soep in salades e.d. Op die manier heb je een heel lekkere en gezonde toevoeging aan je maaltijd!