<-- NIET ACTIEF -->

Ze had elke dag hoofdpijn en wilde graag een paar kilo afvallen. De oplossing? Voortaan geen suiker meer eten. Nu, een jaar later, eet Roos van Putten nog steeds voor 95 procent suikervrij. “Laatst ontdekte ik dat zelfs in gerookte zalm suiker zit.” Lees verder voor haar suikervrije verhaal.

 

Je eet nu voor 95 procent suikervrij. Hoe kwam je op dat idee?

“Ik had altijd last van hoofdpijn, was snel moe en wilde graag afvallen. Zelf had ik de link al gelegd met suiker, want van een boterham met hagelslag kreeg ik extra hoofdpijn. Toen een vriendin vertelde over een cursus op internet, waarbij je in veertig dagen afkickt van suiker, ben ik het meteen gaan volgen. Stapsgewijs ging ik steeds minder suiker eten. Dit was het begin van een gezonder voedingspatroon.”

Vond je het lastig om vol te houden?

“Omdat ik wist dat de cursus veertig dagen duurde, vond ik het niet lastig om vol te houden. Het eindpunt was heel duidelijk. Nu ik al meer dan een jaar lang bijna suikervrij eet, vind ik het moeilijker worden. Ik grijp sneller naar iets met suiker dan eerst en zondig regelmatig met pure chocolade.”

En merkte je direct verschil?

“Bijna meteen had ik meer energie en veel minder hoofdpijnaanvallen. Je hoort vaak dat mensen veel kilo’s verliezen als ze stoppen met het eten van suiker. Bij mij viel het effect helaas tegen, ik ben ongeveer twee kilo afgevallen.”

Wat is de vreemdste ontdekking die hebt gedaan?

“Ik kwam er pas achter dat zelfs in gerookte zalm suiker zit, dat vind ik echt bizar. Je verwacht dat vooral chocolade en ander snoep een bron zijn van suiker, maar in veel producten zit het verstopt. Je wilt niet weten hoe lang ik in de supermarkt ben, ik lees alle etiketten. In de ene mosterd zit namelijk wel suiker en in de ander niet.”

Je klinkt heel positief. Zijn er ook nadelen?

“Suikervrij eten is plannen. Dat betekent dat je minder makkelijk zomaar iets kunt snacken, helemaal als je niet thuis bent.  In drukke periodes vind ik het daarom lastig om vol te houden. Toch is het voor iedereen haalbaar, want je kunt ook voor tachtig procent suikervrij eten. Als je de voordelen ontdekt, wil je best minder op de automatische piloot gaan eten.”

En wat is je favoriete suikervrije gerecht?

“Patat, haha, want daar zit ook geen suiker in. In de avond eet ik het liefste zoete aardappelen, doperwtjes en witte vis. Mijn lievelingsontbijt is havermout met appel, kaneel en lijnzaad. Het gekke is dat ik nu geen chemische koekjes of melkchocolade meer wil. Geef mij maar de puurste chocolade, een zelfgebakken suikervrij koekje en een bord vol groente.”