<-- NIET ACTIEF -->

Niet alcohol, niet tabak, niet wiet, xtc of cocaïne, maar suiker bedreigt onze gezondheid het meest. Gebruikers zouden net als bij roken op de gevaren gewezen moeten worden. Suiker is zwaar verslavend en heeft grote gevolgen voor onze gezondheid.

 

In de natuurgeneeskunde wordt al jaren gewezen op de gevaren van suiker. En de eerste wetenschappelijke studies over de nadelen van suiker verschenen al in het begin van de jaren zeventig. Niet alleen tandbederf en overgewicht, maar ook hart- en vaatziekten, diabetes en zelfs kanker worden gelinkt aan suikerconsumptie. De suikerindustrie, net als de tabaksindustrie voorzien van een machtige lobbyclub, wist die kritische geluiden te overstemmen. Tot nu.

Waarschuwing: suiker is verslavend

Algemeen directeur Paul van der Velpen van GGD Amsterdam luidt op de website van de GGD de noodklok over suiker. Suiker nuttigen eten is volgens Van der Velpen een vorm van verslaving. “Het is net zo zwaar om van de drang naar zoet voedsel af te komen als van roken. Daardoor werken diëten altijd maar tijdelijk. Verslavingstherapie is beter.”

“Net als alcohol en tabak is suiker eigenlijk een drug. Het gebruik van suiker zou ontmoedigd moeten worden. En gebruikers moeten gewezen worden op de gevaren van suiker. Ik zie bijvoorbeeld voor me dat er net als bij roken stickers op frisdrank en zoete producten komen met de waarschuwing dat suiker verslavend werkt en slecht voor de gezondheid is.”

Van der Velpen ziet een belangrijke taak weggelegd voor de overheid. Hij pleit voor een verbod van snoep en frisdranken op school, hij wil een suiker-taks invoeren en regels die aangeven hoeveel suiker er maximaal in een product mag zitten. Zorgverzekeraars moeten volgens de GGD-directeur verslavingstherapie betalen voor verzekerden die ernstig overgewicht hebben. Tot slot pleit hij voor een harde aanpak van producenten.

“Producenten van sportdrankjes die barsten van suiker moeten worden aangeklaagd vanwege misleidende reclame.”

Verloren zaak: suikerjunks

GGD-directeur Van der Velpen is niet de eerste die sprak over suikerverslaving. Hij werd voorafgegaan door hoogleraar endocrinologie Aart Jan van der Lelij van het Erasmus MC.

Van het eten van bijvoorbeeld eiwitten en vetten krijg je op een gegeven moment een voldaan gevoel. Dat is niet het geval bij suiker. Suiker levert in de hersenen een smaakbeloning op en geeft nauwelijks een voldaan gevoel. Volgens Van der Lelij kun je daardoor een heel pak koekjes leegeten.

“Snelle suikers zetten onmiddellijk het beloningssyteem aan, waardoor je alleen nog maar meer wilt. Voedselfabrikanten kennen die verkooptruc. Net als aan sigaretten worden ook aan voedingsmiddelen verslavende stoffen toegevoegd,” vertelde Van der Lelij in de Volkskrant.

“Nu de voedingsmiddelenindustrie met opzet stoffen in de voeding stopt die de verslaving in stand houden, is het voor 99 procent van de mensen met overgewicht een verloren zaak. Ze zijn suikerjunks geworden.”

32 kilo suiker per jaar

Suiker is, net als bijvoorbeeld zetmeel uit aardappelen en fructose uit fruit, een koolhydraat. Koolhydraten, eiwitten en vetten leveren ons lichaam energie. Een teveel aan energie lijdt tot een toename van lichaamsvet.

Jaarlijks wordt in Nederland bijna negen miljoen kilo suiker gemaakt. Ongeveer 85 procent gaat naar de levensmiddelenindustrie voor verwerking in producten. Vijftien procent gaat in de vorm van pakken suiker en suikerklontjes direct naar de consument. De gemiddelde Nederlander eet 32 kilo suiker per jaar.

Naar een suikervrij dieet

Suiker zit niet alleen in koek en snoep, maar ook in hartige producten en conserven. Een blik bruine bonen bevat soms meer suiker dan een blikje cola. De eerste belangrijke stap in suikervrij eten, is het lezen van verpakkingen. Je herkent suiker aan de volgende namen:

  • Suiker
  • Kristalsuiker
  • Basterdsuiker
  • Kandij(-suiker)
  • Geleisuiker
  • Glucose-fructosestroop
  • Rietsuiker
  • Fructose(-stroop)
  • Melasse(-stroop)
  • Maltodextrine
  • Invertsuiker
  • Vanillesuiker
  • Glucosestroop
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Sacharose
  • Sucrose

Ook de volgorde van ingrediënten op het etiket is bepalend. Hoe hoger een ingrediënt op de lijst staat, hoe meer ervan in het product zit. Wordt een van bovenstaande namen als eerste genoemd op het etiket, dan weet je dus dat het product grotendeels bestaat uit suiker.