<-- NIET ACTIEF -->

Zomer = barbecueën. Aangenaam, maar gezond met vlees, bier en vette dipsaus? Til je barbecue naar een gezonder niveau met de zomergroentes courgette, spinazie en tuinbonen (lekkerder en goedkoper!). Verwen jezelf met courgettemuffins als toetje, dip stokbrood in verse tuinbonenhummus en fris de maaltijd op met een spinaziesalade.

Zoals bij een broeierige zomerdag een barbecue hoort, zo staan vlees en groente op het barbecuemenu. Snack zorgeloos de avond door met courgette, tuinbonen en spinazie. En omdat het zomergroentes zijn, is het ook nog extra goedkoop. 

Geen kruidenboter – wel hummus

Zet kruidenboter aan de kant en maak plaats voor tuinbonenhummus. Heel gezond met vezels, vitamine C en foliumzuur. Ogen dicht met proeven; je waant je zo in je eigen moestuin!

Benodigdheden:
350 gram gedopte en gekookte tuinbonen, 3 eetlepels sesampasta, 1 geperst teentje knoflook, 1 theelepel komijnpoeder, 1 citroen, Peper en zout, Olijfolie

Bereiding:
Breng een pan water aan de kook, dop de tuinbonen. Kook de bonen in ongeveer vier minuten gaar. Pureer de tuinbonen samen met knoflook, twee eetlepels olijfolie en het sap van één citroen in een keukenmachine of met een staafmixer. Voeg de sesampasta en het komijnpoeder toe en roer goed door. Te dik? Voeg een klein beetje kookwater toe. Breng vervolgens op smaak met peper en zout. Giet als finishing touch een klein beetje olijfolie over de hummus bij het serveren.

Op krachten met andijvie   

Ook krachtgroente andijvie (boordevol ijzer!) mag niet ontbreken bij de barbecue. Oer-Hollands, rijk aan vitamine A, C en K en de B-vitamines.

Benodigdheden:
150 gram gesneden andijvie, 1 appel, 1 eetlepel citroensap, kwart theelepel mosterd, 3 eetlepels olie, witte gemalen peper, zout.

Bereiding:
Roer het citroensap en de zout, peper en mosterd door elkaar. Klop met een garde de olijfolie erdoorheen. Was de appel, snijd in vieren en haal het klokhuis eruit. Snijd de appel in kleine blokjes en voeg toe aan het sausje. Giet dit mengsel over de gesneden andijvie.

Toetje? Courgettemuffins!

Als toetje, bijgerecht of tussendoortje: deze gezonde courgettemuffins kunnen altijd. Courgette rauw eten wordt niet aangeraden, maar in muffinvorm kun je het wel gebruiken. De tomaatjes geven de muffins een frisse boost.

Benodigdheden:
225 gram zelfrijzend bakmeel, 100 gram geraspte courgette, halve theelepel zout en zwarte peper, 100 gram belegen cheddarkaas, 175 ml melk, 1 ei, 55 ml olijfolie, 12 cherrytomaatjes.

Bereiding:
Klop melk, ei en olie in een kom. Meng dit met bakmeel, courgette, cheddarkaas, zout en peper. Vet twaalf muffinvormpjes in en vul ze voor de helft met het mengsel. Prik een gaatje in de cherrytomaatjes zodat ze met de hitte niet openbarsten. Leg ze op het beslag in het vormpje en lepel de rest van het mengsel over de tomaatjes. Bak de muffins ongeveer twintig minuten in het midden van de oven, totdat ze stevig aanvoelen.

Bron recepten: Culy, Begininspiration en Smulweb