<-- NIET ACTIEF -->

Verzadigd vet is onder meer te vinden in roomboter, vlees, eieren en kokosolie. Op de website van het Voedingscentrum wordt de Nederlander nog altijd gewaarschuwd voor verzadigd vet. Wie echter kijkt naar de wetenschappelijke bewijslast die nu voorhanden is, kan maar één ding concluderen: de ‘vetvrees’ heeft haar langste tijd gehad.

Vanaf begin jaren zestig heeft verzadigd vet een steeds slechtere reputatie gekregen. Je kunt (verzadigde) vetten echter niet ongestraft uit je menu schrappen. Wie dat wél doet, heeft behoefte aan een alternatief. En daar gaat het mis. Terwijl de inname van verzadigd vet de laatste decennia is afgenomen, is de consumptie van koolhydraten (suikers) gegroeid, onder meer via de lucratieve ‘light’-producten. In de VS bedroeg deze toename zelfs zo’n 25%. Ook de consumptie van onverzadigde vetzuren (vooral linolzuur) is explosief toegenomen, onder andere door de verkoop van ‘dieetmargarines’. Achteraf gezien is dit voor de volksgezondheid een bijzonder slechte uitruil geweest. Het enige nadeel van verzadigde vetzuren is, dat ze veel calorieën leveren die in geval van weinig beweging onvoldoende verbrand worden. Maar dat maakt roomboter nog niet ongezond. Het betekent dat we meer moeten bewegen. Koolhydraten, zoals granen en rijst, zijn echter onvervalste dikmakers.

Er is geen bewijs voor de aanname dat mensen die veel verzadigd vet eten méér hart- en vaatziekten ontwikkelen dan mensen die weinig verzadigd vet tot zich nemen. Daarom moedigen we in ons Gezonde lifestyle Eet-Adviesboek juist het gebruik aan van de gezonde vetten in de juiste verhouding. En daar behoren zeker ook de verzadigde vetten bij. Daar is niets mis mee, te meer daar ze een verzadigd gevoel geven. En: gedurende de evolutie hebben onze voorouders ook altijd deze verzadigde vetten gegeten!