<-- NIET ACTIEF -->

Je hoort steeds vaker dat in groente en fruit niet meer voldoende vitaminen en mineralen zitten. Klopt dat? Als ik voldoende gevarieerd eet, hoef ik toch geen extra vitaminen te slikken?

Moet ik extra vitaminen slikken?

Rinske van den Barg, voedingsdeskundige: “Door de jaren heen is er onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van groente en fruit en de vitaminen hierin. Deze onderzoeken zijn op verschillende manieren gedaan, met verschillende meetmethodes. Dit maakt de resultaten onderling soms moeilijk te vergelijken. Bij sommige voedingsstoffen, zoals de hoeveelheid mineralen in voeding, zien we een duidelijke daling. Voor andere stoffen is het lastiger te constateren. Het Louis Bolk Instituut vergeleek het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO-tabel) uit 2016 met gegevens uit 1980. Die vergelijking laat zien dat in 24 tot 51 procent van de producten het gehalte van verschillende mineralen is afgenomen. En er zijn maar weinig producten waarin deze gehaltes zijn toegenomen.”

“Een mogelijke verklaring voor deze daling is een vermindering van de kwaliteit van de bodem waarop gewassen groeien. Dat komt onder andere door intensievere landbouw. Andere verklaringen zijn het gebruik van nieuwe, nauwkeurigere meetmethodes voor voedingsstoffen in gewassen en het gebruik van nieuwe plantenrassen met een grotere opbrengst, maar mogelijk minder voedingsstoffen. Deze verklaringen zijn echter nog niet voldoende onderzocht om definitieve conclusies te trekken.”

“Of er nu wel of niet minder voedingsstoffen, zoals vitaminen, in onze dagelijkse portie groente en fruit zitten, feit blijft dat er nog steeds veel te weinig mensen voldoende groente en fruit eten. Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat de aanbevolen hoeveelheden in de Schijf van Vijf nauwelijks door mensen worden gehaald. Hoe zit het met jou? Eet jij dagelijks 250 gram groente en twee stuks fruit? Zo niet, dan zijn voedingssupplementen wellicht een goede aanvulling.”

Wil je weten of het nodig is om extra vitaminen te slikken? Neem dan je leefgewoontes en voedingspatroon onder de loep. Op ivg-info.nl vind je meer informatie over wanneer het nuttig kan zijn om vitaminen te slikken. Vermoed je een tekort? Neem dan contact op met je huisarts. Slik dus alleen als het nodig is, slik bewust en overschrijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.