<-- NIET ACTIEF -->

In de supermarkt is veel gezonds te koop, maar nog meer ongezonds. Van cola tot mineraalwater. Van kant-en-klare oplossoep met te veel zout tot verse tomaten. Het gekke is dat supermarkten op dit moment in reclames een standpunt innemen over gezond en ongezond. Logisch? Of juist niet? We vroegen het aan betrokkenen.

“Het is heel gezond om te variëren met groente en fruit”, vertelt tv-presentator Wilfred Genee in een commercial van PLUS. Met een bloemkool en banaan in zijn handen wijst hij klanten op gezonde voeding. Oud-voetballer Johan Boskamp grapt nog in de reclame dat hij ook varieert: met pizza’s. Supermarkten proberen al voor langere tijd gezonde voeding te stimuleren. Die doen bijvoorbeeld mee met het Nationaal Schoolontbijt. Toch vallen vooral PLUS en Albert Heijn de laatste tijd op, zij zetten groots in om een gezond voedingspatroon onder de aandacht van de klant te brengen.

Consument vraagt hulp

Uit panelonderzoek van PLUS blijkt dat 38 procent van de klanten hulp wil bij het maken van de juiste voedingskeuze. En dus introduceert de supermarkt hun voedingsfilosofie ‘Lang leven lekker eten’. De filosofie kent vier uitgangspunten, waaronder ‘eet kleurrijk’ en ‘weet wat je drinkt’. Wilfred Genee lijkt met zijn boek ‘Vullen of Voeden’ een geschikte partner om gezond eten te promoten.

Niet alleen voor boodschappen naar de Albert Heijn, maar ook voor voedingsadvies. Het kan, vier zaterdagen lang. In samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Diëtisten en Stichting ‘Ik kies bewust’ deelt AH in 200 winkels gezonde adviezen uit. Online staan voedingscoaches klaar om allerlei vragen te beantwoorden. Beide supermarkten leggen de nadruk op de verkoop van groente en fruit.

Effect Voedingscentrum

Het grote publiek advies geven over gezonde voeding; het Voedingscentrum is hiervoor altijd een belangrijke bron geweest. Dus wat vinden zij er van nu de supermarkt dit ook lijkt te doen? “Wij staan positief tegenover alle initiatieven die gezonde voeding onder de aandacht brengen”, geeft woordvoerder van het Voedingscentrum Roy van der Ploeg aan. “Het is namelijk nog steeds nodig: bijna de helft van de bevolking is te zwaar. Ook eten we nog steeds te weinig groente en fruit.”

Heeft het Voedingscentrum dan wel voldoende invloed op ons? “We doen wat we kunnen”, geeft Van der Ploeg aan. “Onze website is ons voornaamste communicatiemiddel, deze is afgelopen jaar 17 miljoen keer bekeken, dat is heel veel. Zelfs 12 procent vaker dan in 2013. Wij merken dat er steeds meer belangstelling voor gezonde voeding is”.

Supermarkt effectieve raadgever

De methode van de supermarkt zou nog wel eens effectiever kunnen zijn. “Uit onderzoek weten we dat beslissingen van de consument vaak in de supermarkt plaatsvinden”, legt consumentenpsycholoog Guido Valkeneers uit. “Dus juist op die plek zijn wij het meest gevoelig voor rationele argumenten, wanneer we nog in de beslissingsfase van het aankoopproces zitten.” Hoe zit dat dan met de mensen die een boodschappenlijstje maken? “Op dat lijstje staat vaak alleen een product, maar de keus in merk of soort moet nog gemaakt worden.” Op die manier kun je dus beïnvloed worden om alsnog voor een gezondere optie te kiezen, zo stelt Valkeneers.

In de supermarkt geïnformeerd worden over gezonde voeding kan dus zeker wat teweeg brengen. Toch zal de boodschap niet bij iedereen aankomen stelt Valkeneers. “Uit recent onderzoek over het gezondsheidsbesef van mensen is gebleken dat de leeftijd en geslacht hierop invloed kunnen hebben. Ouderen en met name vrouwen zullen belangstelling voor de boodschap hebben, jongeren daarentegen maar weinig.”

Tekst: Jeanine Bakker