<-- NIET ACTIEF -->

Je gewicht kan je jarenlang bezighouden, met dieet na dieet als gevolg. Volgens dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn moet je echter niet kijken welke voedingsmiddelen je (te) zwaar maken, maar welke momenten. Eet je uit verveling? Of eet je juist vanwege een lekker kookprogramma? Ontdek wat jij voor type eter bent.

Waarom eet jij? Het antwoord lijkt simpel: mijn lichaam heeft voeding nodig, dus eet ik. Het eerlijke antwoord ligt iets ingewikkelder. Je eet ook, omdat een koekje bij de koffie nou eenmaal hoort. Of je grijpt naar een reep chocola omdat je te veel stress ervaart. Heleen Ligtelijn legt in haar boek ‘Op dieet? Doe normaal!’ ons eetgedrag onder de loep. Volgens haar kun je drie type eters onderscheiden: de emotie-eter, de externe-eter en de gewoonte-eter. Welke van deze drie ben jij?

1. Eet jij uit gewoonte?

Een gewoonte-eter heeft zichzelf onbewust getraind om op specifieke momenten naar eten te verlangen. Bijvoorbeeld snacken wanneer je ‘s avonds op de bank tv gaat kijken. Wanneer jij elke keer nadat je de tv aan hebt gezet iets lekkers pakt, associeert je lichaam dit moment dus met eten. Op deze momenten kun je voor gezondere opties kiezen, maar dan blijft dit gedrag wel in stand. Gelukkig kun je deze aangeleerde honger wel afleren.

Tip: Het is in de eerste plaats handig om afleiding te zoeken in iets dat je niet met eten associeert, bijvoorbeeld douchen. Uiteindelijk is het belangrijk om je hongergevoel vooral te ervaren en vervolgens te weerstaan. Sta echt stil bij wat je voelt. Zo leer je je lichaam dat op de bank tv kijken niet meer gelijk staat aan eten.

2. Eet jij door emoties?

Bij emotie-eters denk je gauw aan iemand die naar eten grijpt na een heftige gebeurtenis, maar dit kan ook bij stress of verveling zijn. Je eet, omdat je bepaalde emoties ervaart. Als je eet door emoties kan het ook aangeleerde honger zijn, misschien werd je wel als kind getroost met eten. Toch ontstaat dit niet alleen in de jonge jaren, je kunt het ook jezelf aanleren.

Tip: Vaak negeren wij onze emoties en zoeken we de oplossing in eten. Het is daarom belangrijk om je gevoelens te herkennen. Bij veel stress ben je misschien geneigd om eten te pakken, maar het is veel belangrijker om stil te staan bij het feit dat je stress ervaart en de behoefte hebt om te ontspannen. Vervolgens is het belangrijk om te ontdekken hoe je ook kunt ontspannen zonder eten. Hiervoor wordt ook wel de EAT-methode gebruikt, waarover wij eerder schreven.

3. Als je eten ziet, wil je dan eten?

Je eet niet zozeer omdat je de behoefte hebt, maar door je omgeving ga je het tóch doen. Dit kan zijn doordat je naar een lekker kookprogramma kijkt of omdat je het ziet liggen in de winkel. Als externe-eter sta jij (erg) open voor je omgeving.

Tip: De handigste tip is natuurlijk het eten uit de weg gaan. Geen teken van zwakte, maar zelfkennis. Toch kan dit niet overal – helaas! Daarom is het aan te raden om jezelf te trainen. Leg bijvoorbeeld koekjes op je bureau die je niet zo heel lekker vindt, die zijn makkelijker te weerstaan. Dit vergt desondanks wel mentale kracht! Deze opdracht kun je natuurlijk ook steeds moeilijker maken, door iets neer te leggen dat je wel heel lekker vindt. Of door eerst een gesloten pak koeken neer te leggen en daarna een losse koekjes op een schaaltje neer te leggen.

Tekst Jeanine Bakker