<-- NIET ACTIEF -->

Wie op dieet is, moet smokkelen. Dan val je namelijk meer af. Echt waar! Dus eet niet de hele week salades, kies ook voor iets lekkers. Een brownie, een hamburger of zelfs een kaasplankje. Als je maar smokkelt met iets waar jij echt van geniet. gezondNU legt je uit hoe dat zit.

Het idee om elke dag iets te eten dat lekker is, maar waarvan je weet dat het niet per se superslank is, is gebaseerd op de 80/20-regel. De regel gaat uit van het feit dat geen mens constant perfect kan zijn, het goed is om de teugels soms wat laten vieren. Door de 80/20-regel houd je gezond eten makkelijker vol en kun je je beter aan je afslankplan houden. Het is een soort beloning en motivatie tegelijkertijd.

Daarom werkt smokkelen

Honderd procent gezond eten lukt een enkeling. Constant op dieet lukt niemand. Vroeg of laat gaat iedereen een keer voor de bijl. Er gebeurt iets verdrietigs, juist iets feestelijks of er is een sociale situatie die vereist dat je chocolade, ijs of gebak ‘moet’ eten. Daar kan geen ijzeren discipline tegenop.

De persoon die denkt ‘deze dag is toch mislukt’, zal echter niet één gebakje eten maar zal drie. En ook nog chips. En zich driedubbel schuldig voelen. Maar de mensen die van zichzelf mogen smokkelen en zichzelf dat gebakje echt gunnen en ervan genieten, kunnen het makkelijk bij dat ene gebakje houden.

Slank is niet altijd op dieet

Volgens de laatste inzichten is slanker worden dus geen kwestie van alles of niks. Door jezelf iets te gunnen waarvan je onwijs geniet, is het makkelijker de kracht te vinden om vervolgens weer helemaal te gaan voor het doel dat je voor ogen hebt. Je voedt als het ware je slanke lijn! Het is dus beter om tachtig procent van de week te gaan voor gezonde voedingsmiddelen als groentes, volkoren graanproducten, fruit en noten. Dan blijft er nog 20 procent van de week over die je kunt vullen met de dingen die jij echt lekker vindt.

Smokkelen tijdens je dieet

Smokkelen tijdens een dieet, dat klinkt geweldig! Vooral omdat we dat allemaal maar al te graag doen als we op dieet zijn. Maar het addertje onder het gras is natuurlijk wel dat je doorslaat, al je gezonde gedrag voor niks is geweest en je je alsnog schuldig voelt. Daarom hier een aantal smokkeltips.

1. Waarmee mag je smokkelen?
Iedereen heeft snacks waarvan je zeker weet dat je het nooit bij één of een schaaltje kunt laten. Je blijft ervan dooreten. Maak deze snacks geen onderdeel van je smokkelmaaltijd! Dit snoep of deze snacks kunnen een dagelijkse of wekelijkse obsessie worden. En dat is geen gezonde benadering van je ‘cheatmeal’.

2. Wanneer ga je smokkelen?
Bedenk van te voren welke maaltijd je mag smokkelen. Het is niet de bedoeling dat je het boekje te buiten gaat en vervolgens zegt dat dit je cheatmeal was. Veel mensen plannen hun smokkelmaaltijd in het weekend of in de avonden, omdat dit de momenten zijn waarop ze feestjes hebben of bijvoorbeeld uit eten gaan.

3. Geniet van je smokkelpartij!
Als je gaat voor de smokkelmaaltijd, geniet er dan vol van. Neem uitgebreid de tijd en proef desnoods met je ogen dicht. Als je echt geniet, zul je minder snel opnieuw zin hebben in een ongezonde verleiding. Dus niet tijdens het tv-kijken een zak chips gedachteloos naar binnenwerken of een glas wijn in een keer achteroverslaan, maar proeven!

4. Terug naar je afvalplan
En als je de beloning hebt gehad, is het belangrijk weer terug te gaan naar de basis. Doe wat jouw helpt om gemotiveerd te zijn, bedenk wat je doelen zijn en ga er voor.