<-- NIET ACTIEF -->

‘Een bron aan vezels’, ‘geen conserveringsmiddelen’, ‘5 granen’ – het staat allemaal als kreet op de wikkels van gezonde tussendoortjes zoals schoolkoeken, mueslirepen en ontbijtkoek. Écht gezond, of lijkt dat maar zo? gezondNU ging op onderzoek uit en ontdekte dat die koekjes vooral het predicaat ‘gezond’ dragen.

Een appel of een rauwe wortel – já dat is een gezond tussendoortje. Maar je hebt niet altijd zin in fruit of groente als snack. En dan lijkt een ‘gezond tussendoortje’ een prima  alternatief. 

En als je leest: rijstwafels met een yoghurtlaagje (weinig suiker!) volkorenkoekjes (veel vezels!) of een mueslireep met nootjes (eiwitten!). Dat kan niet anders dan gezond zijn, toch?

We eten te weinig vezels 

We vragen het aan het aan Patricia Schutte van het Voedingscentrum. “Per dag raden wij aan om dertig à veertig gram vezels te eten, want vezels uit groente, fruit en granen dragen bij aan een gezonde darmflora en een vitaal hart- en vaatstelsel. Maar Nederlanders eten per dag maar 18 tot 23 gram vezels. Veel te weinig! Daarom adviseer ik altijd je eerst bezig te houden met de basismaaltijden en dan pas te kijken naar snacks.” 

Snackgroente, fruit, ontbijtkoek of een mueslireep zijn volgens haar inderdaad gezond tussendoortjes. “Maar let wel op de calorische waarde. Is die hoog? En welke voedingstoffen zorgen daarvoor?”

Gezonde tussendoortjes lijken gezonder dan ze zijn 

Ook voedingsdeskundige en diëtist Grietje Tammenga staat sceptisch tegenover ‘gezonde tussendoortjes’. “Vezelrijke hapjes als volkoren ontbijtkoek, een mueslireep of Evergreen lijken vaak gezonder dan zij daadwerkelijk zijn. Bekijk de hoeveelheid suiker maar.” 

Wat is dan een gezond alternatief voor snackgroente of fruit? Immers, in alle koekjes zitten zo’n drie scheppen suiker. Tammenga: “Waar je op kunt letten is hoe energierijk een tussendoortje is. Waardoor komt het, door de hoeveelheid vet of suiker? Als die waarden erg hoog zijn, kun je beter wat anders kiezen. Een gezond tussendoortje kun je het beste vergelijken met een kale boterham.”

Gezonde tussendoortjes bestaan niet

De term ‘tussendoortjes’ wordt vaak gebruikt in reclame, vindt het Voedingscentrum. “Mueslirepen, ontbijtkoek en andere koekjes doen denken aan een makkelijke en onschuldige snack, terwijl het vaak niet meer is dan een koekje in een gezond uitziende wikkel. Daarom noemen wij het ‘extra’s’. Relatief gezien bevatten ze meer calorieën, maar leveren ze minder voedingsstoffen.” Bestaan gezonde tussendoortjes dan wel? Schutte: “Dat kunnen wij niet zo zeggen. Afhankelijk van de calorieruimte of welke voedingsstoffen uit de Schijf van Vijf je nog kunt eten, kun je prima een koekje of saucijzenbroodje eten.”