Het geluid van een ronkende kettingzaag houdt je de hele nacht uit je slaap en de boosdoener naast je droomt rustig verder. Het is de irritatie van elke partner. Niet-snurkers kunnen het maar niet begrijpen: hoe kan het toch dat een snurker nooit wakker wordt van zijn eigen geluid?

De startende motoren van een auto, de wekker, het brandalarm, dáár wordt een snurker wel wakker van, terwijl het harde ronkende geluid soms vele malen erger is. Een herkenbaar voorbeeld is het in slaap vallen met het geluid van de televisie op de achtergrond. De snurker schrikt wakker en de partner zegt: ‘Hoor je jezelf niet? Je was keihard aan het snurken’. De snurker zweert erbij: ‘Dat kan niet, want ik kon de televisie horen in mijn slaap en anders had ik mezelf wel gehoord’. Snurkers horen het geluid van buitenaf dus wel, maar nooit dat van zichzelf. En dat is eigenlijk heel nuttig. Onze hersenen hebben daar iets slims op bedacht.

Ons brein filtert lichaamsgeluiden

“Het brein filtert de geluiden die we zelf maken”, vertelt Olivier Tielemans van de Kliniek voor Snurken en Apneu. “Heel simpel eigenlijk en het verklaart waarom je wel wakker wordt van een brandalarm en niet van je eigen gesnurk. Anders zou je nooit in slaap kunnen komen en zelfs wakker kunnen liggen van je eigen ademhaling.” Tijdens de slaap blijft het brein gelukkig wel signalen naar het hart sturen om te blijven kloppen en naar de longen om te blijven ademen, maar negeert het dus de geluiden die je zelf maakt. Heb je slaapapneu, de meest ernstige vorm van snurken? Dan zit het anders. Als je slaapapneu hebt, zakt de tong zo ver weg dat je geen lucht krijgt. Je hersenen laten je dan automatisch wakker schrikken om te voorkomen dat je stikt.

Snurken is vooral een sociaal probleem

Af en toe snurken is gelukkig niet gevaarlijk. Snurken is vooral een sociaal probleem, weet Tielemans. “Het is meestal een ander, zoals de partner, die last heeft van het zagende geluid. De snurker zelf ligt er niet wakker van. Wij zien vooral snurkers in onze kliniek die een oplossing zoeken omdat hun partner slecht slaapt”, zegt Tielemans. “Het is fijn voor de partner als het snurken ophoudt, maar het is ook belangrijk om jezelf de vraag te stellen: is het snurken voor mij een probleem? Als je nooit uitgerust wakker wordt of met hoofdpijnklachten terwijl je weet dat je snurkt, dan moet er een belletje gaan rinkelen en is het verstandig om hulp in te schakelen.”

5 tips tegen snurken

Snurk je af en toe? Dan kunnen deze tips helpen om de kans op snurken te verkleinen.

  1. Slaap op je zij. Het klopt inderdaad dat je sneller gaat snurken als je op je rug slaapt. Dit komt doordat in deze slaaphouding de tong sneller in de keel zakt. Probeer dus op je zij te slapen.
  2. Vermijd alcohol. Het is geen fabeltje dat je sneller snurkt als je gedronken hebt. Alles wat spierverslappend werkt kan snurken veroorzaken. Alcohol verslapt je spieren en dus ook je tong. Een goede reden om alcohol vaker te laten staan.
  3. Raak wat kilo’s kwijt. Mensen met overgewicht zijn vaker snurkers. Een dikke buik kan drukken op het middenrif en de keel en daardoor weer voor vernauwing zorgen. Een paar kilo’s eraf kan al voor verschil zorgen.
  4. Draag een snurkbeugel. Pak snurken aan met een beugel. Voor ‘gewone’ snurkers bestaat er een simpele beugel die je ’s nachts moet dragen om je tong op de juiste plek te houden.
  5. Stop met roken. Irritatie door tabaksrook vernauwt de keelholte en vergroot de kans op snurken. Stoppen met roken is altijd een goed idee, maar zorgt dus ook voor minder slapeloze nachten voor je partner.