Wandelen en fietsen

Hardlopen is de trend; overal rennen mensen je voorbij, alleen of in een clubje. Maar wie écht gezond bezig wil zijn trekt geen hardloopschoenen aan, maar wandelschoenen. Of pakt zijn fiets. Wat zijn de voordelen voor je lichaam en geest als je veel wandelt en fiets? Je leest het in dit dossier.

Algemeen | Wat is je doel? | Voordelen | Tips & vragen

Algemeen

Omdat we zo veel zitten, is meer bewegen belangrijk voor een fitter lichaam. Daarom beulen we onszelf af in de sportschool, gaan thuis aan de slag op de crosstrainer en trainen voor een hardloopwedstrijd. Toch blijkt juist dat laagintensief, alledaags bewegen een positiever effect heeft op ons lichaam dan een uur intensief sporten in de sportschool. Wandelen en fietsen, maar ook zwemmen, zijn laagintensieve vormen van beweging.

Vaak slenteren beter dan soms hardlopen

Tweederde van de volwassenen voldoet aan de beweegnorm, dat betekent dat zij elke dag minimaal dertig minuten matig intensief bewegen. Die dertig minuten hoef je niet achter elkaar te bewegen.

Uit onderzoek van de universiteit van Maastricht is gebleken dat het zelfs veel effectiever is om de hele dag door wat meer te bewegen, dan slechts één uur intensief. Het onderzoek bestond uit verschillende groepen, met variaties in intensiviteit van bewegen en ‘zittijd’. Deelnemers die minder lang zitten en meer ‘slenteren’ hadden grotere verbetering in de cholesterol- en lipidenwaarden in het bloed dan andere groepen. Hierdoor hadden zij dus minder kans op een hoge bloeddruk of hoge cholesterol. Wat vaker rondlopen in kantoor, op de fiets de boodschappen doen of de trap gebruiken is dus beter voor je gezondheid! Natuurlijk kun je ook daarnaast nog lekker zweten in de sportschool.

Geen blessures bij wandelen en fietsen

Niet alleen is laagintensief sporten zoals wandelen en fietsen effectiever, het zorgt ook voor minder blessures. Bij hardlopen overbelasten we ons lichaam al snel doordat we in ons enthousiasme te ver, te snel of te vaak willen. Terwijl je lichaam flinke schokbewegingen te verduren krijgt. Dit soort sporten vergen dus wel wat voorbereiding, in tegenstelling tot wandelen of fietsen.

Wat is je doel?

Wie meer gaat bewegen, merkt al snel veranderingen in zijn lichaam. Dit zijn de belangrijkste:

Afvallen

Tijdens het bewegen verbruikt het lichaam suikers en vetten. De suikers (uit brood, pasta, fruit) hebben als voordeel dat het lichaam deze snel kan omzetten in energie. Door regelmatig met matige intensiteit te bewegen (wandelen, fietsen, Nordic walking) worden de overtollige lichaamsvetten geleidelijk als brandstof gebruikt. Met een gezond(er) gewicht als resultaat. Met voldoende beweging voorkom je ook dat je – tijdens het afvallen – spierweefsel kwijtraakt. Als je gaat afvallen zonder te bewegen, verlies je namelijk niet alleen vetweefsel maar tegelijkertijd ook spiermassa. Door beweging blijft je spierweefsel op peil. Van de meeste sporten worden je spieren zelfs sterker en strakker waardoor je figuur verbetert.

Fitter en energieker

Voel jij je ook na het sporten veel fitter en energieker? Door te bewegen, krijg je meer zuurstof binnen. Vooral stevig wandelen, fietsen en joggen zorgen voor een grotere toevoer van zuurstof. Dit geeft je een fit en energiek gevoel. Daarnaast verzet je tijdens het bewegen je gedachten en dat geeft een opgeruimd gevoel. Geregeld bewegen, verbetert ook je conditie.

Frissere huid

Zelfs voor je uiterlijk is regelmatig bewegen belangrijk. Lichaamsbeweging of sporten in de buitenlucht verbetert de doorbloeding en dat is een belangrijke voorwaarde voor de conditie van de huid.

Gezonder hart en bloeddruk

Bewegen leidt tot een duidelijke conditieverbetering en fitheid van hart en vaten. Het heeft een gunstig effect heeft op een hoog cholesterolgehalte en hoge bloeddruk. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Uit onderzoek is gebleken dat het effectiever is om de hele dag door wat meer te bewegen, dan slechts één uur intensief.

Sterkere botten

Door regelmatig te bewegen, blijven je botten sterk, want bewegen remt het proces van botontkalking. Vooral bewegingen waarbij de benen worden belast (wandelen, tennis, badminton) zijn hier goed voor. Denk ook aan touwtjes springen of de trap op- en afrennen.

Minder kans op diabetes

Beweging heeft een gunstig effect op de suikerstofwisseling waardoor de kans op ouderdomsdiabetes afneemt.

Minder stress

Een wandeling in het bos of een middagje tuinieren helpen je spanningen kwijt te raken. Bovendien worden tijdens het bewegen in je hersenen stofjes (endorfines) aangemaakt die je een lekker gevoel geven. Bewegen heeft ook een gunstig effect op mensen met depressieve klachten.

Minder kans op kanker

Volgens kankerdeskundigen is duidelijk aangetoond dat voldoende lichaamsbeweging de kans op dikkedarmkanker en borstkanker vermindert.

Voordelen

Nog even alle voordelen op een rijtje van fietsen en wandelen.

Geen voorbereiding nodig

Stevige schoenen of een fiets en natuurlijk lekker weer: meer heb je niet nodig. Je kan dit in je eigen tijd doen, zonder dat je vast zit aan bepaalde tijdstippen.

Kleine kans op blessures

Je kunt je fanatiek storten op een nieuwe sport, maar zonder goede voorbereiding kun je al snel je lichaam overbelasten. Bij wandelen en fietsen is de kans op blessures vrij klein, je moet natuurlijk wel goed uitkijken waar je loopt of fietst.

Goedkoop

Ook met een klein budget kun je aan je dagelijkse beweging komen. Je hebt geen duur sportschoolabonnement nodig, je trekt gewoon lekker de natuur in.

Effectiever voor verminderde kans op hoge bloeddruk of cholesterol

Uit onderzoek van de universiteit van Maastricht is gebleken dat het effectiever is om de hele dag door wat meer te bewegen, dan slechts één uur intensief.

Tips & vragen

De artikelen in het dossier

Advertorial

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond