Zwangerschap

Een zwangerschap is een intensieve periode waarbij er zowel geestelijk als lichamelijk veel gebeurt in een vrouwenlichaam. Het is belangrijk dat je juist tijdens deze maanden goed voor jezelf zorgt. Daarmee creëer je de beste condities voor je eigen gezondheid en je ongeboren kind. Hier lees je wat je het best kunt eten voor een gezonde zwangerschap én wat je kunt doen tegen zwangerschapskwalen.

Algemeen | Do’s | Don’ts | Bloedverlies | Tips & vragen

Algemeen

Meest gestelde vragen over zwangerschap

Wanneer kan je het best vrijen voor een bevruchting?
De meeste zwangerschappen ontstaan door te vrijen in de zes dagen vóór de eisprong. Op het moment dat er een eisprong is, is de meest vruchtbare periode alweer voorbij. Het is genoeg om eens in de twee tot drie dagen te vrijen; in de baarmoeder blijven de zaadcellen een paar dagen leven. Sommige vrouwen weten ongeveer wanneer de eisprong plaatsvindt. Wie het exact wil bepalen, kan dit doen met een ovulatietest.

Wat moet je eten als je zwanger wilt worden?
Vrouwen zijn vruchtbaarder als zij mediterraan eten (vis, olijfolie, groente en peulvruchten). Deze voeding verhoogt de concentratie vitamine B6 en foliumzuur in het bloed. Deze zijn bevorderlijk voor het aantal eicellen en de kwaliteit van de eicellen.

Wat kan een man het best eten voor zijn vruchtbaarheid?
‘Hollands’ eten (aardappels, groente en een stukje vlees) is goed voor de mannelijke vruchtbaarheid: het aantal zaadcellen in het sperma is tweemaal zo hoog als bij mannen met een voedingspatroon dat rijk is aan aardappel (veel foliumzuur) en vlees (zink).

Stop met drinken en roken!
Stop met roken en gebruik zo weinig mogelijk alcohol – dit zorgt ervoor dat je in een goede conditie bent.

Is foliumzuur altijd belangrijk?
Ja. Uit onderzoek blijkt dat de meeste vrouwen te weinig fruit en groente eten en om die reden te weinig foliumzuur binnenkrijgen. Omdat foliumzuur het risico op een kind met een ‘open ruggetje’ kan verlagen, wordt geadviseerd extra foliumzuur te gebruiken vanaf het moment dat vrouwen zwanger willen worden.

En natuurlijk een overzicht met meest voorkomende zwangerschapsklachten en tips.

Do's

Gezond zwanger zijn

Vrouwen die zwanger zijn, moeten ‘gewoon’ doorgaan met gezond leven. Het kan geen kwaad om iets meer te gaan eten. In de eerste helft van de zwangerschap mag je zo’n 300 calorieën meer en in de tweede helft zo’n 500 calorieën. Verplicht rusten hoeft niet. Als je je moe voelt, is het belangrijk daaraan toe te geven. Lees ook ‘Zo eet je gezond tijdens je zwangerschap’.

Extra bewegen en ontspannen

Het is goed te zorgen voor genoeg ontspanning en beweging. Ga veel naar buiten; volop zuurstof schept de voorwaarden voor een goede ontwikkeling van het kindje. Wandel als het even kan elke dag een halfuur buiten. Zorg voor voldoende nachtrust en ga (als het lichaam dat aangeeft) ook ’s middags rusten.

Don'ts

Niet doen tijdens je zwangerschap

Een aantal dingen kan je als zwangere vrouw beter niet doen. Dit zijn de belangrijkste:

  • Roken – Roken en zwanger zijn, is een onmogelijke combinatie. Als een aanstaande moeder rookt, rookt het kind mee. Door de nicotine verslechtert de doorbloeding van de placenta, waardoor minder voedsel en zuurstof de baby bereiken. Baby’s van rokende moeders hebben vaak een lager lichaamsgewicht. Ook worden steeds meer andere nadelen ontdekt. Zo bestaat er een relatie tussen ADHD en roken tijdens de zwangerschap.
  • Rauw vlees eten – Hierin kan een parasiet zitten die schadelijk is voor de baby in de baarmoeder omdat het toxoplasmose kan veroorzaken. Deze parasiet kan ook in de ontlasting van katten voorkomen. Draag om die reden handschoenen bij het schoonmaken van de kattenbak en bij werken in de tuin.
  • Rauwe melk drinken – In rauwe melk en producten van rauwe melk (zoals kaas van rauwe melk) kan de listeriabacterie zitten. Deze producten worden ontraden voor vrouwen die zwanger zijn.
  • Alcohol drinken – Jarenlang dacht men dat af en toe een wijntje drinken tijdens de zwangerschap niet schadelijk was. Inmiddels is dat advies teruggebracht naar ‘helemaal niets drinken’: ook kleine hoeveelheden alcohol kunnen namelijk schade toebrengen aan de baby.
  • Afvallen – Volg tijdens de zwangerschap geen dieet. Het lichaam heeft alle energie nodig om te zorgen voor de groei en ontwikkeling van het nieuwe kind.
  • Medicijnen en zwangerschap – Gebruik tijdens de zwangerschap geen medicijnen, tenzij op voorschift van een arts of verloskundige. Hoewel natuurlijke geneesmiddelen in het algemeen gebruikt kunnen worden tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode, wordt het aanbevolen bij gebruik eerst te overleggen met een arts, verloskundige of apotheker. Meer over medicijnen tijdens de zwangerschap vind je in het artikel ‘Zwanger zijn en medicijnen slikken’.

Bloedverlies

Help, bloedverlies tijdens mijn zwangerschap

Als je tijdens je zwangerschap bloed verliest, is dat schrikken. Waarschuw altijd een arts of je verloskundige. Gelukkig wijst bloedverlies niet altijd op een miskraam. Soms houdt de bloeding op en blijft de zwangerschap bestaan.

Vaker bloedverlies tijdens je zwangerschap?

Als het bloedverlies aanhoudt en er ook stukjes weefsel meekomen, zoals stolsels en een vruchtzakje (een klein blaasje met pluizige vlokken), moet je vrezen voor een miskraam. Vaak is er dan ook sprake van pijn in de onderbuik. Met je verloskundige of arts zul je overleggen wat je dan het beste kunt doen.

Tips & vragen

Artikelen in het dossier

Advertorial

Welke voedingssupplementen passen bij jou?

Vitamines, mineralen, kruiden, probiotica en/of visolie? Met de Schijf voor jouw Lijf ontdek je wat past bij jouw voedingsbehoefte. Elk mens is uniek. Want...

Advertorial

Menstruatiepijn | Ontspannen vrouw met thee

Overleef je menstruatie | 10 tips tegen menstruatiepijn

Elke maand menstrueren, betekent voor heel veel vrouwen elke maand een vermoeid gevoel, hoofdpijn en buikpijn. En o ja, ook nog bijzonder geïrriteerd worden...