Jarenlang kon tarwe niet stuk: niets gezonder (en lekkerder!) dan brood. We ontbeten met brood. We aten als tussendoortje volkoren tarwekoekjes. Lunch? Weer brood. En ’s avonds stond er pasta (gemaakt van tarwe!) op ons menu. Voedingsdeskundigen en diëtisten waarschuwen al jaren voor deze eenzijdige manier van eten.

Langzaamaan verandert die visie. Is brood wel zo gezond? Er zijn verschillende onderzoekers en auteurs die dat betwijfelen. De bekendste is de Amerikaan William Davis, cardioloog van Broodbuik. Hij deed jarenlang onderzoek naar tarwe. In gezondNU zei hij: “Hoe dieper ik groef, hoe meer ik tot de ontdekking kwam dat de aanname dat tarwe gezond ik de grootste fout is in het denken over voedsel.”

Wie heeft er last van brood?

‘Last’ van brood herken je na een maaltijd als beruchte ‘middagdip’ of als je geen verzadigd gevoel hebt van brood. Je blijft maar door- en dooreten. De dip treedt vaak niet op als je luncht met groente of een salade.

Brood is rijk aan koolhydraten. Wat doen koolhydraten?

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. De hoeveelheid energie van voedingsmiddelen wordt aangeduid met kilocalorieën (kcal) of kilojoules (kJ). Er zijn veel verschillende koolhydraten. Deze kunnen grofweg worden onderverdeeld in zetmeel, vruchtensuiker (fructose), melksuiker (lactose) en suiker dat je bijvoorbeeld in je koffie of thee doet. Zijn koolhydraten daarmee per definitie slecht? Dat antwoord is nog niet zo eenvoudig.

Wat zijn vezelrijke koolhydraten?

Koolhydraten worden omgezet in glucose, dat via het bloed in onze cellen terechtkomt. Alle koolhydraten verhogen ons bloedsuikergehalte, maar niet elke koolhydraat doet dat even snel. Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten, zoals suiker en brood, verhogen het bloedsuikergehalte snel. Vezelrijke producten (groente, fruit en peulvruchten), bevatten langzame koolhydraten die de opname van glucose vertragen en zorgen voor een stabiele bloedglucosespiegel.

Zijn koolhydraten dikmakers?

Voor koolhydraten geldt hetzelfde principe als voor eiwitten en vetten. Eet je meer koolhydraten dan je lichaam nodig heeft? De glucose die het lichaam te veel maakt, wordt gedeeltelijk omgezet in vet.