Wroeten in de aarde is officieel 'booming'. Waar we vroeger nog wel eens nukkig keken naar moddervlekken op de broek, associëren we de geur van natte grond nu massaal met ontspanning en plezier. Uit een nieuwe peiling van MarketResponse onder ruim 1100 volwassenen en kinderen blijkt dat het imago van de bodem een flinke upgrade heeft gekregen. Ruim 70 procent van de volwassenen beoordeelt contact met de grond als positief, en onder kinderen stijgt dat enthousiasme zelfs naar een ruime 85 procent.
Dit onderzoek, uitgevoerd in aanloop naar de Week van de Schooltuin (18-22 mei), laat zien dat we de tuin niet langer alleen zien als een plek voor onderhoud, maar als een bron van welzijn. Terwijl slechts een minieme 6 procent van de Nederlanders de handen in de aarde nog echt 'vies' vindt, noemt de rest het een effectief middel tegen stress. Die nuchtere houding is overigens niet alleen een gevoel; de wetenschap vindt steeds meer aanwijzingen waarom die modder onder je nagels zo goed voor je is.
De onbewuste sturing door de 'geluksbacterie'
Het geheim van een beter humeur zit mogelijk dieper verstopt dan je denkt, namelijk in de bodemmicrobe Mycobacterium vaccae. Onderzoek bij muizen suggereert dat blootstelling aan deze specifieke bacterie samenhangt met de aanmaak van serotonine in het brein. Hoewel we voorzichtig moeten zijn met het direct extrapoleren van muizenstudies naar de mens, vermoeden onderzoekers dat deze wisselwerking verklaart waarom je na een middagje verpotten vaak met een lichter hoofd weer binnenkomt.
Waarom een minder hygiënische omgeving je afweer traint
Naast een mentale oppepper biedt de bodem ook een broodnodige training voor ons immuunsysteem. Door contact te maken met de aarde komen we in aanraking met een enorme diversiteit aan microben die essentieel zijn voor onze interne weerbaarheid. Vooral bij kinderen helpt dit contact om het afweersysteem 'wakker' te schudden en te versterken. Tijdens de Nationale Wroet Challenge gaan er deze week dan ook 20.000 kinderen met hun handen de grond in om bodemsafari’s te houden en zelfs katoenen onderbroeken te begraven om het bodemleven aan het werk te zien.
De praktische vertaalslag: de tuin in voor je gezondheid
De Week van de Schooltuin herinnert ons eraan dat een gezonde leefstijl begint bij de basis, letterlijk. Voor wie geen eigen tuin heeft: ook een balkonbak met kruiden of een gezamenlijke buurtmoestuin biedt voldoende mogelijkheden voor dat broodnodige bodemcontact. Het handelingsperspectief is simpel: schroom niet om die tuinhandschoenen eens uit te laten. Mocht je kampen met specifieke allergieën of een kwetsbare gezondheid, bespreek dan met je arts hoe je op een veilige manier van de buitenlucht en de aarde kunt genieten.