In samenwerking met Pricewise

Eerst het goede nieuws voor iedere roker van Nederland: stoppen loont altijd. Wie stopt met roken, kan zelfs dezelfde levensverwachting krijgen als een niet-roker. Nu het slechte nieuws: stoppen is lastig. En dat is zelfs een enorm understatement. Stoppen kan soms een jarenlange lijdensweg zijn. Lees waarom het zo moeilijk is én met welke tips je in elk geval die eerste stap zet naar een rookvrij leven.

Roken verhoogt het risico op allerlei aandoeningen en ziektes, met name longkanker. Elke sigaret kan namelijk zorgen voor een kleine dna-mutatie. Roken is daarmee de belangrijkste vermijdbare oorzaak van voortijdige sterfte.
Heftig nieuws? Ja en nee – want elke roker weet dat natuurlijk allang. De venijn van roken zit niet in de kennis dat het stinkt en ongezond is, maar vooral dat het zo verslavend is. Naast de verslavende stof nicotine zitten er namelijk ook andere stoffen in die de sigaretten verslavend maken. Dit is de reden dat stoppen op basis van alleen wilskracht nagenoeg bijna niemand lukt.
Toch doet 35 procent van alle rokers elk jaar een serieuze poging te stoppen. Heel goed, aangezien het zo ongezond is. Hoe verhoog je de kans dat jij bij die groep zit die wel succesvol stopt? Lees deze 7 tips!

1. Stop samen met vrienden

Stoppen met roken is niet makkelijk. Doe het daarom nooit in je eentje. Heb je meerdere vrienden die roken en willen stoppen? Of een partner of collega? Spreek af om met elkaar te stoppen. Op deze manier is het makkelijker vol te houden omdat je elkaar blijft motiveren en beloningen kunt afspreken. De hoofdprijs? Een etentje of misschien wel een weekend weg van al het geld dat jullie hebben bespaard.

2. Gebruik een app

Er bestaan handige apps die je helpen bij een rookverslaving. De app Quit Buddy is ontwikkeld door een ervaringsdeskundige. Een vriendelijke coach motiveert je dagelijks en laat bijvoorbeeld zien hoeveel geld je bespaart door niet te roken. Daarnaast heb je ook de app Quit Now. Bijzonder aan die app is dat het mogelijk is je eigen profiel aan te maken en te chatten met andere stoppers. Quit Buddy en Quit Now zijn allebei gratis te downloaden voor Android en iOS.

3. Stap over op de e-sigaret

Ook in de e-sigaret zit nicotine (lees: schadelijk). Maar je krijgt niet de giftige verbrandingsproducten binnen van tabak. Hoewel er nog onderzoek loopt, wordt vermoed dat de e-sigaret mogelijk een effectief hulpmiddel is bij het stoppen met roken. Met een e-sigaret kun je de nicotine afbouwen zodat je na enkele weken of maanden uitkomt op 0 milligram. Daarna ben je (als het goed is!) van de nicotineverslaving af. Volgens (onafhankelijke) onderzoekers is de e-sigaret ongeveer 95% minder schadelijk dan tabak. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) raadt wel aan om de e-sigaret niet langdurig en structureel te gebruiken want dat kan alsnog schadelijk zijn voor de gezondheid.

4. Gebruik het medicijn Champix

Champix is een van de meest bekende medicijnen die kunnen helpen bij het stoppen met roken. Je volgt een kuur van 12 weken. Je start met het slikken van dit middel terwijl je nog rookt. Door de werkzame stof varenicline wordt de nicotinebehoefte afgeremd. Je krijgt dus steeds minder trek in een sigaret. Ongeveer 20 procent van de rokers is na een jaar na het gebruik van dit middel nog steeds gestopt met roken.

5. Vergoeding vanuit de verzekering

Stoppen-met-roken-programma’s worden meestal vergoed vanuit de basisverzekering. Denk hierbij aan begeleiding via de huisarts of het verkrijgen van nicotinevervangende middelen. Ook het medicijn Champix wordt meestal vergoed. Wat er wel en niet vergoed wordt, is afhankelijk van de zorgverzekeraar. Soms moet je je aanvullend verzekeren. Je kunt het beste zorgverzekeringen vergelijken om te kijken welke zorgverzekeraar het beste pakket biedt in het kader van stoppen met roken.

6. Roken onder werktijd

Roken wordt onder werktijd steeds vaker verboden. Ook dat is één van de redenen dat steeds meer mensen stoppen met roken, al is dat niet voor iedereen even makkelijk. Want veel rokers gebruiken een sigaret als beloning (Taak afgerond? Roken!) Zoek dus op je werk naar een ander soort beloning. En nee, dat is geen snoep. Wat wel? Zoek iets waarbij je iets doet en waarvan je blij wordt – koffie halen voor je collega’s. Of even een rondje lopen buiten. Vermijd buiten wel de plekken waar je voorheen stond te roken.

7. Zoek afleiding

Het is heel goed meer te sporten als je stopt. Je hebt niet alleen de afleiding hard nodig, maar je lichaam moet ook wat doen! Door te sporten krijgen je lichaam en geest voldoening.