Regelmatig sporten is voor iedereen belangrijk. Maar wie wil afvallen en fitter wil worden, moet niet per se gaan sporten. Wat wel? Bewegen! Denk bij sportambitie niet aan zweten in de sportschool of kilometers hardlopen. Iets meer en iets anders bewegen heeft ook al groot effect. Alleen hoe beweeg je meer zonder heel veel moeite? Wij geven je tips!

Door te sporten kunnen je bloedsuikerwaarden lager worden. Glucose en vet zijn namelijk de brandstoffen voor de spieren. Wanneer je beweegt, wordt er dus extra energie gebruikt. Dit zorgt voor een betere doorbloeding, wat de volgende voordelen heeft: het zorgt voor een betere doorbloeding van het vetweefsel, verbetert de werking van insuline en zorgt dat de bloedglucosewaarden dalen. Voldoende beweging kan ervoor zorgen dat het lichaam gevoeliger wordt voor insuline, waardoor er minder medicijnen nodig zijn. Deze tips helpen je eenvoudig meer te bewegen:

1. Wandel met een stappenteller

Het klinkt misschien een beetje duf, maar wandelen met een stappenteller heeft echt zin. Uit een onderzoek van Stanford University bleek dat mensen met een stappenteller gemiddeld 27 procent meer bewegen. Ook was de bloeddruk van de proefpersonen met een stappenteller lager en waren ze meer afgevallen. Geef jezelf daarom een stappenteller cadeau en probeer iedere dag 10.000 stappen te zetten.

2. Neem altijd de trap

Wie kiest er niet eens voor de lift of roltrap in plaats van de trap? Toch is het veel gezonder om wel de trap te nemen. Met traplopen verbrand je tien kcal per minuut, dat is 560 kcal per uur. Dit is vijf keer meer dan wanneer je de lift neemt. En zoveel moeite kost het niet.

3. Begin klein

De grootste fout bij het beginnen met een goede gewoonte, is het nemen van te grote stappen. Te ambitieuze plannen zijn gedoemd om te mislukken. Hoe je je leefstijl wel succesvol kunt veranderen, vertelde psychiater Rogier Hoenders eerder in dit artikel. De truc is om je bewegingspatroon in kleine stapjes te veranderen. Dus begin iedere dag met een paar minuten extra lopen of een keer extra de trap nemen. Zodra dit makkelijk gaat, kun je het jezelf iets moeilijker maken. Loop verder, loop de trap twee keer op en af of maak ieder weekend een wandeling.

4. Kies niet voor de makkelijke weg

Er zijn maar weinig mensen die voor de wc boven kiezen als ze beneden zijn. En waarom zou je naar het koffiezetapparaat op een andere verdieping lopen als je er praktisch naast zit? Door iets meer moeite te nemen, en dus verder te lopen, beweeg je automatisch meer. Je kunt ook een bushalte eerder uitstappen of naar een halte verder lopen of naar de supermarkt aan de andere kant van de stad fietsen.

5. Maak het leuker met een luisterboek

Wie bewegen niet leuk vindt, hoeft het alleen maar leuker te maken. Lees een keer geen boek op de bank, maar wandel met een luisterboek in je oren. Zoek een wandel-, fiets-, hardloopvriend of stippel je eigen wandeling uit.

6. Doe een week alles met de fiets

Alles met de fiets? Ja, alles in de stad of het dorp waar je woont. Voor dat ritje naar de sportschool, supermarkt of het centrum, kun je net zo goed de fiets pakken. Misschien houd je deze gezonde gewoonte er na een week wel in.

Goede kennis over gezonde darmen geeft je lichaam een boost. De Week van de Gezonde Darmen is een initiatief van het magazine gezondNU in samenwerking met Wapiti Darmmild.