Stilte is gratis en toch kostbaar, want waar vind je tegenwoordig nog stilte? Dat momentje rust? We rennen mee in de molen van doen-doen-doen, wandelen met onze telefoon in de hand (pling-pling) en fear of missing out is inmiddels een begrip. Het is niet voor niets dat het aantal mensen met burn-outklachten nog steeds groeit. Wij pleiten voor meer stiltemomenten.

Wat is ‘stilte’?

Hoe je zorgt voor stilte, is aan jezelf. Voor de één betekent stilte letterlijk geluidloos: diegene zet een noise cancelling op of trekt zich terug in een stille ruimte. Voor de ander is het wandelen in het bos, een warm bad, een meditatie of een rondje in de moestuin. Je hoeft er dus niet voor op stilteretraite naar Ibiza of richting de Zweedse bossen; in je eigen omgeving en zelfs in je eigen huis zijn genoeg plekjes om stilte op te zoeken. En dan is het gewoonweg genieten van het stiltemoment. Wij geven je, samen met deskundigen als MIND, boswachter Hanne Tersmette en diëtist en klinisch epidemioloog Saraï Pannekoek de komende weken tientallen tips voor meer stilte.

Sta jij ook achter ons pleidooi voor meer stilte? Laat op sociale media zien wat stilte voor jou is met de hashtag #ikgavoorstilte

#ikcheckuit

Beeldschermen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We werken achter laptops, kijken series op tv, swipen door Tinder en checken veelvuldig onze sociale media. Het is een constante prikkelregen. Af en toe offline gaan, is goed voor je. Voor je lijf, je brein en je sociale leven. Schrik jij soms ook van jouw schermtijd? Doe dan mee met #ikcheckuit. De challenge is simpel: leg al je schermen weg en geniet van de uren die overblijven.

  1. Bepaal hoeveel uur je offline gaat.
  2. Lees onze tips en adviezen van deskundigen.
  3. Geniet van je vrije tijd met onze printable spelletjes. [Download hier]
  4. Zet al je schermen uit en leg ze vooral ook weg.
  5. En bedenk: waar haal ik plezier uit? Hoe kom ik tot rust? En wat is ‘stilte’ voor mij?

9 voordelen van stiltemomenten

  • ontspannen je spieren
  • daalt je bloeddruk
  • werkt je afweersysteem en spijsvertering beter
  • vertraagt je ademhaling
  • word je creatiever
  • ben je beter opgewassen tegen de hectiek van alledag
  • krijg je meer energie
  • is de kans op stress, burn-out en piekergedachten kleiner
  • geniet je meer van het leven

In die superdrukke, feestelijke en vrolijke decembermaand creeërt gezondNU een rustpunt voor jou. Een moment van stilte, om juist nu even op adem te kunnen komen. In deze editie van gezondNU pleiten we voor meer adempauzes en rust. Want 15 minuten stilte betekent al een verlaging van je stressniveau. Zo ga ook jij fitter en fijner 2021 in. Mis hem niet!