Of het ontbijt écht de belangrijkste maaltijd van de dag is, blijft een veelbesproken onderwerp. Vaak wordt het over één kam geschoren, maar diëtist Caroline Albers legt aan RTL Nieuws uit is dat niet helemaal terecht. Mannen- en vrouwenlichamen werken nu eenmaal anders. Waar mannen dankzij een grotere spiermassa vaak behoefte hebben aan meer eiwitten en grotere porties, hebben vrouwen te maken met een heel ander mechanisme: hormonen.
De invloed van vrouwelijke hormonen
Ben jij een vrouw en word je vaak wakker met een rammelende maag? Dat is helemaal niet zo gek. "Voor vrouwen kan een ontbijt zelfs nog belangrijker zijn dan voor mannen", legt Albers uit. "Het vrouwenlichaam is wat complexer, waarbij hormonen ook een wat grotere rol spelen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het hormoon progesteron, wat bij vrouwen hoger is dan bij mannen. Hierdoor kan het zijn dat je wat meer eetlust hebt, of een hogere behoefte aan koolhydraten."
Daarnaast mag de invloed van je maandelijkse cyclus niet onderschat worden. Albers licht toe: "Tijdens de menstruatiecyclus doorlopen vrouwen verschillende fases, waardoor je kunt merken dat je ook meer honger of lekkere trek hebt." Geef in die periodes dus vooral gehoor aan je lichaam en start de dag met een voedzaam ontbijt.
Verborgen hongersignalen
Toch slaan veel mensen het ontbijt over. Vaak uit tijdgebrek of door de ochtendhectiek, waardoor de focus simpelweg ergens anders ligt en je denkt geen trek te hebben. Maar je lichaam geeft het echt wel aan als het brandstof nodig heeft. En dat is niet altijd een knorrende buik. Volgens de diëtist zijn we het verleerd om die subtielere seintjes op te pikken: "Mensen herkennen honger vaak niet, terwijl er meer signalen zijn dan alleen een rommelende maag." Denk hierbij aan onverklaarbare vermoeidheid, concentratieverlies of dat je ineens heel prikkelbaar bent (de welbekende hangry bui).
Word je wél wakker met duidelijke trek? Negeer dat dan niet. Albers waarschuwt bij RTL Nieuws: "Als je al wakker wordt met honger moet je het ontbijt zeker niet overslaan. Doe je dat wel, dan ga je in de loop van de ochtend alleen maar meer honger krijgen. De kans dat je dan juist gaat snoepen is dan alleen maar groter, waardoor je die calorieën later op de dag als het ware weer inhaalt."
De gezondheidsvoordelen van ontbijten
Naast het in toom houden van je hormonen en je trek gedurende de dag, is eten in de ochtend überhaupt een goed idee voor je gezondheid. "Uit de meeste wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat ontbijten een gunstig effect kan hebben", vertelt Albers. "Het lijkt zelfs samen te hangen met een lager risico op overgewicht, obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk."
Moet je jezelf dan dwingen?
Hoewel de voordelen voor (vooral) vrouwen groot zijn, is het opdringen van een ontbijt niet altijd de weg. Werk je nachtdiensten of krijg je in alle vroegte echt geen hap door je keel? Dan is het niet erg om even te wachten. Luister vooral goed naar wat jouw lichaam nodig heeft. "Als jij prima de dag doorkomt en voldoende eet zonder te snacken, genoeg energie hebt en je lekker voelt, dan is het niet altijd nodig om per se te gaan ontbijten", concludeert Albers bij de nieuwszender. Al benadrukt ze wel dat de groep die écht goed functioneert zonder ontbijt, waarschijnlijk kleiner is dan we denken.