Van scheermesjes tot shampoo en van deodorant tot spijkerbroeken. Producten die zowel vrouwen als mannen gebruiken. Toch betalen vrouwen meer voor dit soort items dan mannen. Dit heeft alles te maken met de pink tax. Wat het is en wat je ertegen kan doen leggen wij je uit.
Als je scheermesjes koopt bij de drogist, is de kans groot dat je de versie voor vrouwen aanschaft. Het is namelijk speciaal ontworpen voor de bikinilijn, rondingen van de billen of benen of lange lokken. Of toch niet? Het is namelijk een flinke marketingtruc. Vrouwen betalen veel meer voor hetzelfde producten dan mannen.
Wat is pink taxing?
De pink tax verwijst naar discriminerende prijzen voor genderspecifieke producten. Vroeger had dit vooral betrekking op producten die op vrouwen waren gericht, terwijl de functie van deze producten niet verschilde van producten voor mannen.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de pink tax niet ontstaat omdat de producten daadwerkelijk hogere productiekosten hebben, maar omdat vrouwen bereid zouden zijn meer te betalen. Door de producten in de winkel ver uit elkaar te zetten of in de verpakking en ingrediënten net een verschil aan te brengen, blijft de pink tax onzichtbaar. Dit ‘geintje’ vrouwen gemiddeld zo’n 1300 dollar per jaar extra, ontdekten de Amerikaanse onderzoekers.
Zo herken je pink tax
Pink tax herkennen kan daarom lastig zijn. Zeker omdat producten gericht op mannen en producten gericht op vrouwen vaak niet eens in hetzelfde schap staan. Daarom heeft de website wegmetdepinktax.nl een lijst met voorbeelden gemaakt, zodat het probleem zichtbaar wordt. Een voorbeeld: als je de blauwe en roze scheermesjes van grote merken vergelijkt, zie je – behalve dat het handvat een andere vorm heeft – weinig verschil. Behalve de prijs: scheermesjes voor vrouwen zijn standaard veel duurder. Ook bij parfum zijn de prijsverschillen goed te zien: zo betaal je voor de mannenvariant van Armani’s Acqua di Gìo (100ml) €107,06, en voor hetzelfde aantal milliliters van de vrouwenvariant €135,89. En – geloof het of niet – zelf roze met witte muisjes van De Ruyter zijn duurder dan de blauw met witte-variant.
Petitie tegen pink tax
Problematisch, vond ook een groep Nederlandse vrouwen. Anouk, Djoeke, Jozan, Merel en Pieke voeren actie tegen de pink tax. ”Tijdens het Issue Killers traineeship hebben we ons twaalf weken over een maatschappelijk onderwerp gebogen. Gemotiveerd om een maatschappelijk issue aan te pakken zijn we om de tafel gegaan om na te denken waar we nou echt mee willen afrekenen. Al snel werd de Pink Tax genoemd”, aldus de dames. Wat je kan doen tegen pink tax? Naast het tekenen van de petitie kun je natuurlijk altijd kiezen voor de blauwe variant. Vergelijk de kosten (per milliliter, gram of per stuk) en als de vrouwenvariant duurder is: maak dan de afweging om de andere versie te kopen.
Volg ons ook op Instagram, Facebook en TikTok. Meer Gezondnu? Neem dan een kijkje in het magazine en schrijf je in voor de nieuwsbrief.