Afbeeldingen van granen of een tekst als ‘een bron van vezels’ op productverpakkingen: ze geven ons het idee dat het gezonde keuzes zijn. Toch blijkt dit in de praktijk vaak niet te kloppen en worden consumenten zo op het verkeerde been gezet, stelt de Consumentenbond.
Volgens de Consumentenbond gebruiken fabrikanten nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven. De consument denkt daardoor een gezonde keuze te maken, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Als voorbeeld noemt de bond crackers van Vitalu en de claim: ‘heerlijk voedzame cracker’. Dat klinkt gezond, maar in de cracker zit zoveel suiker dat het ‘meer een biscuitje is’.
Maatregelen
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond komen er steeds weer nieuwe voorbeelden bij van zogenaamd gezonde producten. ‘Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken. Tegelijkertijd blijven we in Den Haag en Brussel aandringen op maatregelen. Hoopgevend is dat de Europese Commissie opnieuw aan de slag gaat met voedingsprofielen. Daarmee zijn veel van de claims niet meer toegestaan op producten die veel suiker, vet of zout bevatten.’
Gezonder eten
Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bijna 7 op de 10 consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product wel of niet gezond is. Toch zegt ook 46 procent niet alles te geloven wat er op etiketten staat. Consumenten zien etiketten zelfs als een belemmering om gezonder te gaan eten. Molenaar: ‘Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten verwachten op basis van het etiket, voordat ze een product op de markt brengen.’