Autisme beïnvloedt de manier van denken en communicatie met andere mensen. Mensen met autisme kunnen moeite hebben met interactie en communicatie, en kunnen beperkte en herhaalde patronen in gedrag, interesses en activiteiten hebben. Om met deze moeilijkheden om te gaan en zo de mentale gezondheid te bevorderen, is het mogelijk om begeleiding te krijgen. In dit artikel kun je meer lezen over waar een dergelijke begeleiding precies uit bestaat.
Wat is autisme?
Autisme is een neuropsychiatrische aandoening. Het is iets waar je mee geboren wordt, en je behoudt het dan ook je hele leven. Waarom je autisme precies krijgt is niet duidelijk, maar het is deels erfelijk. Autisme heeft onder andere invloed op de manier waarop de hersenen informatie ophalen en verwerken. Het heeft bijvoorbeeld invloed op hoe je nieuwe dingen leert, met andere mensen communiceert en hoe je sociaal functioneert. Het kan ook van invloed zijn op de manier waarop zintuiglijke indrukken, zoals zien, horen of aanraken, waargenomen worden. Soms worden ook de motorische vaardigheden beïnvloed, dat wil zeggen hoe bewegingen gestuurd en geconcentreerd worden. Zaken die voor veel mensen alledaags zijn, kunnen voor mensen met autisme een enorme uitdaging zijn. Daarom ligt altijd het risico op de loer dat de mentale gezondheid in gevaar komt. Begeleiding en ondersteuning kunnen mensen met autisme helpen om het welbevinden te verhogen.
Mogelijke ondersteuning
Het is voor mensen met autisme mogelijk om begeleiding te krijgen, bijvoorbeeld bij Autisme begeleiding Utrecht. Welke hulp het beste is, is afhankelijk van de behoeften van de persoon en zijn of haar familieleden. Vaak bestaat de hulp uit training, ondersteuning en diverse aanpassingen. Voorbeelden hiervan kunnen zijn om te trainen met de communicatievaardigheden, of hulp krijgen via cognitieve hulpmiddelen. De hulp kan ook betekenen dat men ondersteuning krijgt bij de huisvesting, bijvoorbeeld in de vorm van een contactpersoon. Het doel is dat het dagelijks leven zo goed mogelijk functioneert, en dat het op lange termijn mogelijk is om een zo zelfstandig mogelijk leven te leiden.
Het stellen van een diagnose
Deze ondersteuning moet gebaseerd zijn op het specifieke functionele profiel en de behoeften van de individuele persoon. De eerste stap is vaak het stellen van een diagnose. Vanwege de grote variatie in functionele mogelijkheden van mensen met autisme is het niet voldoende om simpelweg te stellen dat aan de diagnostische criteria wordt voldaan. Om tot een zinvolle omschrijving van de ondersteuningsbehoefte van de persoon te komen, moeten een arts en een psycholoog een bredere inschatting maken van de functionele capaciteiten van het individu. Deze inschatting bestaat uit een gedetailleerde beschrijving van onder meer het ontwikkelingsniveau, het dagelijks functioneren, de taalvaardigheden, de interactievaardigheden en de kwaliteit van leven van de persoon. Deze beschrijving vormt vervolgens de basis voor interventies op maat.
Begeleiding van kinderen met autisme
Het wordt belangrijk geacht om autisme zo vroeg mogelijk te constateren, omdat er mogelijk een beter effect zal zijn naarmate de hulp eerder wordt geïmplementeerd. Met de huidige methoden kunnen autisme-diagnoses pas na de leeftijd van één jaar worden gesteld, maar meestal worden ze later tijdens de kleuter- of schooljaren gesteld. Na de diagnose kunnen er verschillende programma’s aangeboden worden, die bijvoorbeeld de communicatie ondersteunen. In de voorschoolse leeftijd kan er zowel thuis als op de kleuterschool begeleiding aangeboden worden in samenwerking tussen ouders en de school. Voor oudere kinderen, jongeren en volwassenen met een goed ontwikkeld taalvermogen zijn er verschillende vormen van programma’s voor sociale vaardigheidstraining.