Vraag je mensen naar het personeel in een ziekenhuis? Dan denken de meeste mensen in eerste instantie alleen aan artsen en verpleegkundigen. Wat velen niet beseffen is dat er nog een groep met medewerkers is, namelijk schoonmaakpersoneel. Hoewel deze mensen veel minder zichtbaar zijn en geen jarenlange, dure studies hebben gevolgd, zijn ze eigenlijk wel net zo onmisbaar in de processen die de dienstverlening van een ziekenhuis omvatten. Hoe belangrijk schoonmaakpersoneel in ziekenhuizen eigenlijk is? Hieronder lees je er meer over.
De voordelen van een schone werkomgeving
Een frisse en schone werkomgeving biedt meerdere voordelen. Zo heeft het allereerst psychologische voordelen om te werken in een opgeruimde en nette omgeving. Mensen kunnen zich beter concentreren, en voelen zich prettiger en rustiger. Daarnaast is het ook nog eens veiliger, vanwege een kleinere kans op letsel als gevolg van vallen of uitglijden. Niet gek dan ook, dat werkgevers wettelijk verplicht zijn om te zorgen voor een veilige werkomgeving.
Schoonmaak die van levensbelang is
De schoonmaak van ziekenhuizen is zelfs nog belangrijker als het gaat om veiligheid. Zonder te overdrijven kun je dit zelfs ‘van levensbelang’ noemen. In medische omgevingen zijn patiënten extra vatbaar voor virussen, bacteriën of schimmels. Onder meer vanwege verwondingen of een verminderde weerstand. Om de situatie van patiënten niet te laten verergeren vanwege bijvoorbeeld een infectie is de hoogste hygiënestandaard echt essentieel hier.
Niet alleen op het oog, maar écht schoon
Een ziekenhuis schoonmaken dient uitermate grondig te gebeuren. Schoonmakers gaan veel uitgebreider te werk, dan alleen stofzuigen en oppervlaktes afnemen met een doekje. Dat komt vooral doordat er niet alleen geen zichtbaar vuil mag zijn, maar ook geen microscopisch kleine ziektekiemen. Virusdeeltjes en bacteriën zijn niet met het blote oog waarneembaar. Ziekenhuizen moeten er dus niet alleen schoon uitzien, maar ook echt schoon zijn. Voorwerpen dienen grondig te worden gereinigd en gedesinfecteerd om verspreiding van ziektekiemen te voorkomen. Personen (zowel zorgpersoneel als patiënten en bezoekers) kunnen ook zelf verspreiding voorkomen door bijvoorbeeld bij binnenkomst en vertrek altijd de handen te wassen en desinfecteren.
Onmisbare specialisten
Schoonmakers in een ziekenhuis zijn echte specialisten als het gaat om goede hygiëne. Hun werkzaamheden gaan zoals gezegd veel verder dan afstoffen en stofzuigen. Denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken en desinfecteren van het sanitair en een keukenblokje dat op gedeelde ziekenhuiskamers aanwezig is. En alle deuren en wachtruimtes. En dan hebben we het nog niet eens over speciale steriele ruimtes, zoals operatiekamers en de intensive care.
Ziekenhuizen dienen hun patiënten en medewerkers een veilige omgeving te bieden. Gedreven schoonmakers die weten waarmee ze bezig zijn, zijn dus net zo noodzakelijk voor de zorg als het zorgpersoneel!