<-- NIET ACTIEF -->

Met een wortel eet je je bril niet weg en ook raak je je met een omelet niet verlost van maculadegeneratie. Toch blijkt voeding belangrijk om je ogen op termijn in een zo goed mogelijke conditie te houden. Maar wat schep je op voor een prima zicht? Wij geven je een boodschappenlijst voor gezonde ogen.

1. Vette vis

Wat is gezond eten voor je ogen? Uit onderzoek blijkt dat je met een dieet dat veel antioxidanten en omega-3 vetzuren bevat,  het risico op de maculadegeneratie op latere leeftijd tot 42 procent kunt verlagen. Een belangrijk advies is daarom: eet wekelijks twee keer vette vis, zoals makreel, zalm, tonijn of sardientjes vanwege de omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zorgen ervoor dat de bloedvaten in je lichaam en dus ook in het oog gezond blijven. Belangrijk om ervoor te zorgen dat voedingsstoffen en zuurstof het oog goed kunnen bereiken.

2. Ei voor gezonde ogen

Ook groene bladgroenten, gele en oranje groenten (denk aan mais en pompoen) en fruit, en eidooiers helpen je zicht scherp te houden. Hierin zitten vooral de pigmenten luteïne en zeaxanthine. Hiermee maakt je lichaam macula-pigment aan en dat beschermt je netvlies.

3. Kleurrijke groenten

Verder zou je rode, oranje en gele groenten en fruit op je menu moeten zetten (wortelen, paprika’s, abrikozen en mango’s) voor gezonde ogen. Hierin zitten antioxidanten, die de veroudering van het oog kunnen vertragen. Twee belangrijke antioxidanten willen we even apart uitlichten: vitamine C en vitamine E. Die eerste vind je volop in kiwi’s, kool en rozenbottels. Vitamine E, ook een antioxidant, tref je vooral aan in vette vis en noten. Beiden zijn een must-eat voor je ogen. In veel van die vrolijke gekleurde groente zit behalve antioxidanten, ook bètacaroteen. Een stof die je lever omzet in vitamine A. Deze vitamine helpt je goed in het donker te zien.

4. Gezonde ogen vragen om zink

Tot slot is het mineraal zink belangrijk voor je ogen. Dat vind je onder andere in vlees, vis en schaaldieren, maar ook wat in noten, eieren en graanproducten. Zink speelt een rol bij de opname van vitamine A. Daarnaast ondersteunt het de conditie van het oog, helpt het scherp te blijven zien en is het van belang voor het functioneren van het netvlies.