Snel in slaap vallen, de hele nacht doorslapen en uitgerust wakker worden: dat wil iedereen. Toch is voor zo’n tien procent van de Nederlanders een goede nacht slaap eerder uitzondering dan regel. Heb je alles al geprobeerd om beter te slapen? Kijk dan de kunst af bij deze slaapexperts.

Kussen opschudden en nietsdoen – Slaapcoach Irma Leijten

Irma Leijten, slaapcoach en -trainer en schrijver van Eerste hulp bij beter slapen: “Als ik in bed kruip, klop ik mijn kussen nog eens lekker op en zoek ik een fijne lighouding. Daarna laat ik gebeuren wat er gebeurt. Soms komen flarden van de dag langs, hoor ik geluiden, of komen acties langs die ik niet mag vergeten. Ik heb ooit besloten dat ik alleen check of de wekker op de juiste tijd staat ingesteld. Alle andere acties mag ik naast me neerleggen van mezelf. Af en toe merk ik dat ik hoog of snel adem of dat mijn hand een vuist is. Dan neem ik tijd om rustiger te gaan ademen en mijn hand te ontspannen. Of ik doe het dekbed wat verder omlaag als ik het warm heb. Verder laat ik alles gewoon langskomen, ik hoef er niets mee te doen. Het ‘nietsdoen’ heb ik vroeger geleerd van mijn zus. Zij sliep bij wijze van spreken al wanneer haar hoofd het kussen raakte. Bij mij duurde het uren voordat ik in dromenland was. Ik keek dan vaak maar uit het raam. Zij gaf me de wijze raad om te blijven liggen met mijn ogen dicht, maximaal twee keer te draaien en daarna muisstil te blijven liggen. Natuurlijk deed ik wat ze zei. Én nog steeds. Het heeft me tot op de dag van vandaag geholpen.”

Warme douche en allergievrije slaapkamer – Droomcoach Nicoline Douwes Isema

Nicoline Douwes Isema, droomcoach: “Ik ben dol op een warme douche of een warm bad voor het slapen, zodat ik helemaal ontspannen in bed stap. Volgens mij begint ontspannen al ruim voor het daadwerkelijk in bed stappen. Als in: je brein actief in de ontspanningsmodus zetten, want dat doet het niet altijd vanzelf. Ik merk in ieder geval dat ik slechter slaap als ik tot het moment dat ik in bed stap nog druk ben of in bed nog ga werken. Mijn brein werkt dan nog de hele dag door en ik krijg onrustige dromen. En natuurlijk werkt melatonine enorm. Als ik het licht ruim voor bedtijd op een laag pitje zet, merk ik dat ik beter slaap. Hoewel, die tablet … die kan ik niet wegleggen! Een noot die ik zelden hoor als het om goed slapen gaat: histamine. Bij mensen die allergisch zijn, kan de overvloed aan histamine in het lijf je wakker en alert houden. Een allergievrije slaapkamer, en lekker de pollen uit mijn haar wassen, doet wonderen.

Nooit uitslapen en geen blauw licht – Slaapprofessor Eus van Someren

Eus van Someren, hoofd van de afdeling Slaap en Cognitie van het Nederlands Herseninstituut, hoogleraar bij Integratieve Neurofysiologie en Psychiatrie aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam: “Slapeloosheid is één van de meest voorkomende stoornissen. Zo’n tien procent van de mensen heeft hier voortdurend of bij herhaling last van. Samen met mijn team werk ik hard om te begrijpen hoe slapeloosheid in de hersenen werkt. Waarom sommige mensen daar kwetsbaar voor zijn. Door dit beter te begrijpen, hopen we vervolgens mensen een betere nachtrust te kunnen geven.”
“Ik ben helaas wel een beetje een timmerman met een krakende deur, zoals dat wel genoemd wordt: ik weet van kinds af aan zelf maar al te goed wat het is om slapeloos te zijn. Gelukkig niet altijd, maar vaak genoeg om te begrijpen waar slapelozen het over hebben. De meeste avonden werk ik door aan ons onderzoek, wat vast niet optimaal is voor een goede nacht slaap. Ik doe dat wel achter een beeldscherm waar het blauwe licht uitgefilterd is, om mijn biologische klok niet te veel te verstoren. Ruim een uur voor ik ga slapen stop ik met werken, lees ik nog even wat, of kijk een serie. Ik zorg dat het bed comfortabel is, inclusief fijne kussens. Elke dag sta ik rond dezelfde tijd op: uitslapen geeft me meestal dezelfde avond nog moeite met in slaap vallen. En drie ochtenden per week sport ik een half uur tot drie kwartier.”

Slaap je slecht en wil je slaapprofessor Eus van Someren helpen met zijn onderzoek naar beter in slaap vallen? Kijk dan op www.slaapregister.nl/stemming.