<-- NIET ACTIEF -->

Geen uren in de file, online meetings en een blokje om rond je huis. Thuiswerken hebben we sinds de komst van het coronavirus massaal omarmd. Maar hoe houd je dat gezond en in balans, nu half Nederland nog maanden dit vooruitzicht heeft? Gea Peper van het HappinessBureau deelt haar zeven beste tips.

Toen het coronavirus om de hoek kwam kijken, bleven we massaal thuis. Ook thuiswerken werd de norm, en is dat voor een groot deel van Nederland nog steeds zo. Onze eettafel is omgetoverd tot bureau en de woonkamer tot kantoor. Klinkt multifunctioneel, maar als je het de experts vraagt is het alles behalve gezond. Tijd voor verandering! Gea Peper van het HappinessBureau deelt haar zeven beste tips om privé en werk op een goede manier in balans te houden als je thuiswerkt.

Tip 1: Boots je werkplek na

“Op kantoor heb je als het goed is een goede stoel, bureau en scherm op de juiste hoogte. Oftewel: een ergonomisch afgestelde werkplek. Ook thuis is dit van belang. Gebruik daarom altijd als je achter een laptop werkt een laptophouder, apart toetsenbord en een aparte muis. Denk ook aan voldoende daglicht, want dat is belangrijk voor een gezond bioritme en frisse lucht om hoofdpijn te voorkomen. Drink voldoende en lunch zoals je dat op kantoor ook zou doen. Vergeet ook de gezonde tussendoortjes niet.”

Tip 2: Ruim werkspullen op

“De beste tip om werk en privé beter gescheiden te houden, is het creëren van een aparte werkruimte. Dit is uiteraard niet voor iedereen haalbaar. Als dat niet lukt, en je werkt bijvoorbeeld aan de keukentafel, ruim dan je werkspullen na de werkdag op in een af te sluiten kast zodat ze uit het zicht zijn. Bewaar je werkspullen op één plek of stop ze in je werktas en laat ze niet door het hele huis slingeren. Zet er een lekker muziekje bij op en het is zo gepiept. Opruimen voorkomt ook dat je ’s avonds toch stiekem je laptop erbij pakt om nog wat werk af te maken.”

Tip 3: Leg privézaken uit het zicht

”Tijdens een dag thuiswerken wil je niet afgeleid worden door privézaken. Denk aan rondslingerend speelgoed, de vuile was of vaat en je privételefoon. Opruimen voordat je werkdag begint helpt. Een wasje draaien tussendoor is niet erg, maar probeer privétaken en werktaken toch zoveel mogelijk af te bakenen, zowel in tijd als in je hoofd. Zo kun je bij wijze van pauze, en zodat je niet de hele dag achter je bureau zit, een paar huishoudelijke taken ‘clusteren’ en uitvoeren, om daarna weer mentaal om te schakelen naar je werk.”

Tip 4: Zoek de verbinding op met collega’s

“Dit is een belangrijke, omdat verbinding één van de factoren is die je werkgeluk sterk beïnvloedt. Hoe doe je dat thuis? Laat ten eerste je leidinggevende weten wat jij nodig hebt om je verbonden te blijven voelen, of kom zelf met een initiatief. We kennen de voorbeelden van vrijmibo’s via Zoom of Teams, maar op een dinsdagochtend een collega spontaan opbellen kan minstens zo goed werken. Met collega’s die in de buurt wonen, kun je wellicht samen lunchwandelingen maken of een koffiepauze houden. Wat ook werkt: inhaken op wat je ziet tijdens een online meeting. Want daar zie je vaak wel iets persoonlijks: een kat die over het toetsenbord loopt, spelende kinderen, een kunstwerk aan de muur, noem maar op. Vraag een collega naar die zaken, voor of na een vergadering of kom erop terug op een ander moment.”

Tip 5: Kom in beweging

“Elk mens heeft beweging en frisse lucht nodig. Pauzeer dus regelmatig. Ga naar buiten en maak een wandeling, ga hardlopen of een stuk fietsen. Als je in de ochtend buiten actief bent, heeft dat een gunstige invloed op je biologische klok: daardoor slaap je beter en ben je overdag frisser en energieker. Maar om te bewegen hoef je niet direct pauze te nemen. Je kunt ook een paar keer extra de trap op en af lopen, een paar squats doen als je naar de wc gaat of lopend telefoneren.”

Tip 6: Krop gepieker en negatieve emoties niet op

“Juist als je thuiswerkt is dit lastiger te voorkomen, want je kunt niet zo makkelijk even je verhaal kwijt bij een collega. Op sommige zaken heb je geen invloed en het heeft geen zin om daarover te piekeren, boos te worden of gefrustreerd te zijn. Belangrijk is wel om stoom af te blazen, dus bel vooral een vriend of collega om het te bespreken, maar laat het daarna rusten als je er geen invloed op hebt.”

Tip 7: Kies je eigen ritme

“Thuiswerken is balans vinden, niet alleen tussen werk en privé, maar ook tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Je hoeft niet persé van 9 tot 5 te werken als dat niet bij jou past. Kies je eigen ritme, die vrijheid heb je. Maar neem wel je verantwoordelijkheid en blijf goed communiceren met je collega’s en leidinggevende. Maak goede afspraken over resultaten, kom die afspraken na en haal je deadlines. Probeer de voordelen te zien van de situatie en maak daar gebruik van. Straks als je weer meer op kantoor zit, zul je bepaalde dingen misschien zelfs gaan missen.”

Meer weten over het HappinessBureau en het vergroten van je werkgeluk? Klik hier voor meer informatie.

Lees meer over dit onderwerp