Voel je je niet helemaal tiptop? Kun je wel wat extra energie gebruiken? Heb je het koud, juist heel warm of last van je huid? Maak dan vandaag nog een zelfgemaakte smoothie die je lichaam perfect ondersteunt. Omdat smoothies er in alle soorten en maten zijn, kunnen ze jouw lichaam altijd de boost geven die nodig is. Doe snel een mentale bodyscan en dan … de keuken in!

Een smoothie is een mix van vers fruit, groente, ijs, water, yoghurt en/of (plantaardige) melk. Je blendt dit allemaal tot een lekker en gezond drankje. Gezond omdat het vol vitamines, mineralen, eiwitten en vezels zit.

Is een smoothie altijd gezond? Hoe meer hoe beter? Nee, een smoothie bevat suikers uit bijvoorbeeld banaan, bessen, bieten, wortels en melksuikers. Ook natuurlijke suiker bevat calorieën. En ook een teveel aan deze natuurlijke suikers vind je terug op je heupen als je het te veel eet en drinkt. Maar dat neemt niet weg dat een smoothie wel degelijk gezond is doordat je er zoveel vers fruit en groente aan toevoegt. Overdrijf niet; een paar keer per week een smoothie maken, is een goed idee. Er elke dag drie maken en opdrinken, is te veel.

1. Groene smoothies: vol energie en koolhydraatarm

Wil je je fitter en energieker voelen? Dan is groente het beste hulpmiddel dat je in huis hebt (alhoewel; probeer ook altijd genoeg te slapen …). Een smoothie met veel groente geeft je een vol gevoel (veel vezels!) en bevat weinig glucose, waardoor je minder snel last krijgt van een schommelende bloedsuikerspiegel. Extra voordeel van al die vezels in je groentesmoothie is dat het erg goed is voor je darmen.
Groene smoothies stop je vooral vol met … groente. Klinkt dat niet verrassend, dan dagen we je uit om aan de slag te gaan met spinazie, bleekselderij, andijvie, boerenkool, sla en avocado. Allemaal perfect voor een beter energielevel.

Recept andijvie en avocado-smoothie

Nodig: * 50 gr andijvie * 1 banaan * 100 ml (amandel)melk * 1 avocado * 2 takjes munt * iets limoen

Pel de banaan, maak de avocado schoon en haal de munt van de takjes. Doe de banaan, avocado, andijvie, melk en munt in een blender en mix fijn.

2. Smoothies voor een mooiere huid

In fruit zitten antioxidanten en daar heeft je huid altijd behoefte aan – alleen op sommige dagen nog net wat meer dan andere dagen. Antioxidanten zijn stoffen die vrije zuurstofradicalen uitschakelen. Het is een echt kat-en-muisspel tussen die twee: de zuurstofradicalen spelen de hoofdrol bij huidveroudering en antioxidanten zorgen ervoor dat de vrije radicalen minder kans krijgen schade aan te richten in je huid.

In je huid zitten van nature antioxidanten die vrije radicalen wegvangen. Maar soms is dit niet altijd voldoende. Het aantal vrije radicalen neemt bijvoorbeeld enorm toe na een dag in de zon zitten of in tijden van stress. Heeft je huid behoefte aan steun? Vul je tekorten aan met een fruitsmoothie. De regel is simpel: hoe donkerder het fruit, hoe meer antioxidanten en hoe blijer je huid. Wil je je huid verwennen, denk dan alle kleuren oranje, rood en paars. Van bessen, bieten, bramen, aardbeien, wortel tot framboos. Laat die antioxidanten maar voor je (huid) werken.

Recept bessensmoothie

Nodig: 100 gram blauwe bessen * kwart limoen * 150 ml kokosmelk * 1 theelepel olijfolie * iets kaneel * 5 blaadjes basilicum

Doe alles in je blender en mix het tot een gladde smoothie.

3. Smoothies voor meer weerstand en sneller herstel

Wil je je vitaminevoorraad aanvullen en je weerstand een steuntje in de rug geven? Denk dan eens verder dan mandarijnen en appels. Juist boerenkool is een onverwachte vitaminebom. En ja, ook in je smoothie. Boerenkool bevat meer vitamine C dan sinaasappels en is bron van vitamine K (belangrijk voor sterke botten) en antioxidanten. Zo bevat boerenkool per calorie meer ijzer dan rundvlees. En omdat er veel vezels in deze kool zitten, is het ook goed voor de spijsvertering.

Recept boerenkoolsmoothie

Nodig: * 50 gram boerenkool * 1 banaan * 100 ml yoghurt

Doe de ingrediënten in een blender en mix er een smeuïge smoothie van.

4. Smoothies voor koelte en hydratatie

Als je op apegapen ligt door de hitte, kun je wel een drankje gebruiken dat je laat afkoelen en ook direct zorgt voor hydratatie, want waarschijnlijk zweet je ook flink. Perfecte ingrediënten voor een smoothie op hete dagen zijn watermeloen, waterkers en komkommer. Komkommer is een glas water met een schil erom, maar als je hem mixt met wat fruit, munt, waterkers, olijfolie en ijsblokjes, heb je een perfecte gezonde en lekkere verkoeling bij de hand. Zoek je wat zoeters en verlangt je hoofd naar tropical – dan is kokos natuurlijk jouw favoriete ingrediënt.

Recept aardbeien, kokos en munt-smoothie

Nodig: * flinke hand diepvriesaardbeien * 50 ml kokosmelk * 50 ml sinaasappelsap * verse munt

Doe de bevroren aardbeien met kokosmelk en sinaasappelsap in de blender en pureer dit flink. Voeg op het laatst de blaadjes munt toe en mix die nog even mee.

5. Anti-kater smoothie

Als je te veel hebt gedronken zit er maar een ding op: wachten tot je lever al het gif je lichaam heeft uitgewerkt en je weer langzaam goed kunt gaan voelen. Gelukkig kun je je lichaam wel een handje helpen zich te ontdoen van die giftige stoffen. Avocado helpt bijvoorbeeld goed. Omdat het veel kalium bevat, helpt het je lichaam om giftige stoffen weg te werken. Ook is het een belangrijke bron van essentiële vetzuren voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Daar heb je vandaag misschien ook wel behoefte aan.

Recept avocado-cacao smoothie

Nodig: *1 rijpe avocado * 1 rijpe banaan * 2 el (rauwe) cacao * 1 el hazelnootpasta * 400 ml (hazelnoot)melk

6. Detoxen met smoothies

Moe, doffe huid en bleehhh … het kan een teken zijn van … bleehhh. Je verlangt naar een hangmat op een onbewoond eiland zonder laptop. Kleine kans dat je daar vandaag belandt? Kies er dan voor om je lijf wat rust te geven met zuiver eten en veel drinken. En het meest reinigende product op aarde is natuurlijk water. Omdat komkommer het meest hydraterende voedsel is dat bestaat, hoort het bijna altijd in een smoothie thuis voor iedereen die wil resetten, rusten en detoxen. Het lest je dorst, werkt vochtafdrijvend en reinigt de darmen. Verwerk gerust de (biologische) schil in deze detox-smoothie. Andere goede smoothie-detox-ingrediënten zijn bleekselderij, citroen, groene bladgroentes, peterselie en waterkers.

Recept groene-detox smoothie

Nodig: * halve komkommer, * 2 handenvol boerenkool of spinazie *halve appel * 1 geschilde citroen * stukje gember * handvol ijsblokjes

Doe de komkommer, de groente, fruit en gember in een juicer of blender. Roer er tot slot nog wat ijs door.

7. Smoothies die je warm maken (speciaal voor koukleumen)

Bij smoothies denk je snel aan koud en fris. Zeker als je fruit uit de vriezer gebruikt. Ben je niet zo’n fan van ijskoud? Of is het buiten fris en wil je juist warm worden? Kies dan voor een smoothie die je verwarmt. Stop appel, peer, pompoen of zoete aardappel in je smoothie; dit zijn verwarmende ingrediënten. Denk ook eens aan dadels, cranberries, walnoten en kokosnoot. En natuurlijk: gember! Dit is het perfecte, verwarmende specerij. Andere warme kruiden zijn kardemom, kaneel, kruidnagel en kurkuma.

Recept smoothie met peer, kaneel en gember

Nodig: * 100 ml amandelmelk * 1 banaan in stukjes * 1 geschilde peer in stukjes * 1 stuk verse gember * 1 theelepel kaneel

Doe de ingrediënten in je blender en blend. Je kunt eventueel alles nog even verwarmen in een pannetje.

Alle recepten zijn voor één glas.