Eén glaasje kan geen kwaad. Tenminste, daar gaan we vanuit. Toch kan ook één glas wijn of bier al schadelijk zijn voor je gezondheid. Uit onderzoek van Maastricht UMC+ blijkt dat een klein beetje alcohol de kans dat ziekteverwekkers je darmen binnendringen vergroot.

 

De onderzoeker, Elhaseen Elamin, heeft een groep mensen alcohol gegeven door een à twee glazen alcohol in water op te lossen en dit via een infuus aan het begin van de dunne darm, de twaalfvingerige darm, toe te dienen. In vergelijking met de groep die geen alcohol kreeg, liet de darmbarrière van de mensen met alcohol eerder ziekteverwekkers en bacteriën toe. Vooral het afvalproduct van alcohol (acetaldehyde) schijnt schadelijk voor je gezondheid te zijn.

Bacteriële infecties

Een grotere doorlaatbaarheid van de darmbarrière vergroot de kans op bacteriële infecties en ziektes, zoals dikke darmkanker. Ook de kans op leveraandoeningen en leververvetting neemt toe. Door een 3D-model van de darmbarrière te maken, kwam Elamin er daarnaast achter dat bepaalde mechanismen in je darmen verstoord worden door alcohol.

Lekkende darm

Dat factoren van buiten van invloed zijn op je darmen is al langer bekend. Zo verstoort langdurige stress de barrière van je darmslijmvlies. Hierdoor scheidt je lichaam meer water af naar de darmen en kun je last krijgen van een lekkende darm. Ook aandoeningen, zoals de ziekte van Crohn, kunnen verergeren.

Een gezonde darmflora

Je darmen reageren op stress en spanningen, maar ook met voeding kun je een boel bereiken:

  • Houd je vochtpeil in balans. Weten hoeveel vocht je nodig hebt? Bereken je vochtbehoefte door je lichaamsgewicht door dertig te delen. Weet ook dat er vocht in soep, groente en fruit zit.
  • Eet vezelrijk. Je darmen hebben vezels nodig om voedsel te kunnen verteren. Vezels vind je ook in groente, fruit en peulvruchten.
  • Eet minder suiker. Je darmen hebben moeite met het verteren van suiker. Eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte, biologische voedingsmiddelen.
  • Noteer wat je eet. Als je last hebt van je buik, is het handig om een eetdagboek bij te houden. Zo kun je gemakkelijker ontdekken waar je lichaam slechter op reageert.

Lees hier alle adviezen voor gezonde darmen »