<-- NIET ACTIEF -->

Hoofdpijn, oorpijn, kaakpijn of pijn in je gezicht – het kan allemaal veroorzaakt wordt door tandenknarsen. Knars of klem je met je tanden, dan wil je maar één ding: er zo snel mogelijk mee stoppen. Deze 5 natuurlijke tips helpen je daarbij.

1. Laat je tanden niet op elkaar rusten

Veel tandenknarsers laten de hele dag hun tanden op elkaar rusten. Een gewoonte die je beter kunt afleren. Je kaakspieren zet je zo namelijk onnodig aan het werk. Probeer daarom je onderkaak los te laten hangen en zoveel mogelijk te ontspannen. Alleen als je slikt, raken je tanden elkaar even kort aan. Vind je dit lastig? Steek dan het puntje van je tong tussen je tanden, beweeg je kaak van links naar rechts of blaas je wangen vol lucht. Deze eenvoudige trucjes helpen je kaak iets meer ontspannen.

2. Zorg voor een goede werkplek

Je (thuis)werkplek en overactieve kaakspieren hebben meer met elkaar te maken dan je waarschijnlijk denkt. Zit je op een slechte stoel, werk je te veel voorovergebogen of neem je om een andere reden een slechte werkhouding aan, dan krijgen je nek en schouders het flink te verduren. De spanning die zich in deze spieren opslaat, kan ervoor zorgen dat je ’s nachts gaat knarsen. Niet gek dus dat meer mensen in coronatijd bij de tandarts aankloppen met kaakklachten. Een goede werkplek (ook thuis!) kan een deel van de oplossing zijn.

3. Masseer je kaakspieren tegen tandenknarsen

Zoek je op YouTube naar ‘jaw massage’ dan vind je een scala aan video’s waar je wel even zoet mee bent. Van het stretchen van je nek tot een massage van een paar minuten. Het masseren van deze overactieve spieren helpt ze ontspannen waardoor je minder gaat knarsen. Een warme kruik of kop thee tegen je kaak houden, geeft ook verlichting.

4. Let op met voedingsmiddelen waar je veel op moet kauwen

Ben je gevoelig voor tandenknarsen, let dan op met voedingsmiddelen waar je veel op moet kauwen. Denk aan kauwgom, hard brood, popcorn en taai vlees. Omdat je ’s nachts je kauwspieren al veel gebruikt, kun je overdag deze spieren beter wat rust gunnen.

5. Ontspan om tandenknarsen te voorkomen

Wat de oorzaak van tandenknarsen is, daar zijn de mening over verdeeld. Eén ding dat zeker is, is dat je meer gaat knarsen in een stressvolle periode. Dit komt omdat je ’s nachts alles verwerkt wat je overdag meegemaakt hebt. Je kunt je dan letterlijk én figuurlijk verbijten. Ervaar je minder spanning, dan heeft dat positief effect op het knarsen. Reden genoeg dus om te ontdekken wat jou helpt ontspannen. Denk aan yoga, tai chi, sporten, mediteren of een creatieve hobby.