<-- NIET ACTIEF -->

Hoe houd je je blaas gezond? Er is geen magische groente die urineverlies voorkomt en ook geen handig kruid dat een blaasontsteking wegwuift. Toch kan gezonde voeding wel een steuntje in de rug zijn voor je blaas. Hoe ziet je boodschappenlijstje er dan uit?

1. Drink water en kruidenthee

Drink jij voldoende water? Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om per dag 1,5 tot 2 liter vocht te drinken. Drink je te weinig water (of kruidenthee), dan kan je urine geconcentreerd raken en je blaas irriteren. Dat zorgt ervoor dat je vaker naar het toilet moet. Voldoende drinken verkleint juist de kans dat foute bacteriën zich vermeerderen in de blaas. Kijk vooral af en toe achterom in het toiletpot om te zien hoe donker je urine is (hoe geler, hoe geconcentreerder). Verdeel het drinken wel over de dag.

2. Asperges voor een gezonde blaas

In dit witte goud zit het aminozuur asparagine. Dat ondersteunt de vochthuishouding en helpt afvalstoffen af te voeren. Ook zorgen asperges ervoor dat overtollig zout en vocht beter wordt weggespoeld. Het gevolg: een kleinere kans op infecties in je blaas.

3. Zomerse watermeloen

Sommige vruchten, zoals blauwe bessen en bananen, helpen je blaas gezonder te worden. Watermeloen helpt vooral om de hele zomer gehydrateerd te blijven; er zit namelijk veel water én antioxidanten in. Dat draagt weer bij aan een goede werking van je blaas.

4. Peterselie voor een gezonde blaas

Dit kruid ondersteunt de vochthuishouding en nierfunctie. De Indianen zouden het al gebruiken ter versteviging van de urineblaas. Maak dus vooral een heerlijke lasagne of tabouleh met peterselie.

5. Vochtafdrijvende groenten en kruiden

Heb je regelmatig blaasontsteking omdat je te weinig plast? Misschien kun je vochtafdrijvende kruiden of groenten in je gerechten verwerken. Denk aan: paardenbloem, bleekselderij en munt.

6. Cranberrysap en bosbessen

Een welbekend ingrediënt voor een gezonde blaas: cranberrysap! Voor de optimale werking is het belangrijk om ongezoet cranberrysap te kopen. Naast cranberry zou ook bosbes gezond zijn tegen een blaasontsteking. Je kunt van de bladeren thee trekken. Tien minuten laten trekken, even zeven en je hebt een gezonde, dampende mok!

Leg voortaan bovenstaande ingrediënten vaker in je boodschappenmandje voor een gezonde blaas, maar vergeet ook zeker niet andere (verse) voeding. Variëren is ook hier weer het toverwoord!