<-- NIET ACTIEF -->

Het trainen van je bekkenbodemspieren zou dé ultieme tip zijn om de kans op urineverlies te verkleinen, je onderrug sterker te maken en … om te zorgen voor intensere orgasmes. Is dat laatste een feit of een fabel? We zochten het voor je uit.

Onze bekkenbodemspieren zijn misschien wel de meest onbekende spieren in ons lichaam, maar dat is niet terecht. Zonder deze spieren zouden organen in onze buik, zoals de baarmoeder, blaas en vagina, namelijk niet op hun plek blijven. Omdat je je bekkenbodemspieren niet kunt zien – hoe hard je ze ook aanspant – hebben veel vrouwen geen idee waar ze zitten. En zo’n dertig procent van de vrouwen heeft zelfs geen bekkenbodembewustzijn. Wil je weten waar deze spieren zitten? Vrouwen kunnen dit het beste voelen door te doen alsof ze iets met hun vagina ‘vasthouden’. Mannen zouden deze spieren het beste voelen door te doen alsof ze een wind binnenhouden.

Trainen van je bekkenbodemspieren

Het trainen van je bekkenbodemspieren zou het krijgen van een orgasme en meer gevoel tijdens de seks een handje kunnen helpen. Klopt dit? Wanneer de bekkenbodemspieren (te) slap zijn, kan dat inderdaad leiden tot een verminderd gevoel bij het vrijen, blijkt uit een gesprek met een bekkenfysiotherapeut. De bekkenbodemspieren oefenen immers druk uit op de vagina en zorgen daarmee voor frictie, voor een goed contact tussen de penis en de vagina. Daardoor wordt dan ook de g-spot gestimuleerd. Om die reden krijg je van een goed functionerende bekkenbodem inderdaad goede orgasmes. Om het trainen van je bekkenbodemspieren makkelijker, leuker en effectiever te maken zijn er kegelballetjes.

Wanneer zijn de spieren te slap?

Hoe ouder we worden, hoe slapper onze spieren. Dat geldt uiteraard ook voor de bekkenbodemspieren. Maar hoe weet je of ze bij jezelf te slap zijn? Als we het over seksuele beleving hebben, zijn er vier situaties waarbij deze spieren mogelijk de boosdoener zijn:

– Je hebt minder gevoel tijdens seks
– Het krijgen van een orgasme is lastiger
– Je verliest urine tijdens de daad of tijdens een orgasme
– De vochtaanmaak is afgenomen

Handig om te weten: vrouwen die net bevallen zijn of in de overgang zijn, moeten extra aan hun bekkenbodemspieren denken. De kans op slappe spieren is bij deze groep groter.

Overtraining werkt averechts

Benieuwd welke oefeningen je kunt doen om je bekkenbodemspieren sterker te maken? Hier vind je drie fijne oefeningen. Let er overigens wel op dat je niet overdrijft met trainen. Een bekkenbodem als die van een bodybuilder – te gespannen – kan namelijk voor seksuele problemen zorgen. Dat kan bijvoorbeeld tot pijn bij vrijen leiden.

Dit artikel is in samenwerking met De Paarse Keizerin tot stand gekomen. Dit is een website over liefde en romantiek. Klik hier voor meer informatie.

Lees meer over dit onderwerp