Met urineverlies is iets vreemds aan de hand. Punt 1: wij schamen ons ervoor. Punt 2: wij (vrouwen) zeggen tegen elkaar dat het erbij hoort. Punt 3: veel vrouwen kunnen hun bekkenbodemspier, de spier die urineverlies kan stoppen, niet vinden.

“Veel vrouwen lopen jarenlang rond met ongewild urineverlies. Deels weerhoudt schaamte ons ervan stappen te ondernemen, deels zorgen moeders, vriendinnen en zussen er onderling voor dat we niet naar de huisarts gaan. Want, zo sussen vrouwen elkaar, het is allemaal niet zo erg, niets wat een maandverbandje niet aankan en het gaat vanzelf wel over.”

Dat zegt Toine Lagro, hoogleraar Vrouwenstudies Medische Wetenschappen van het UMC St Radboud. “Zo zorgen vrouwen er onderling voor dat je blijft doormodderen en niet bij een huisarts belandt. Dat is jammer, want in de meeste gevallen kun je met bekkenbodemoefeningen het urineverlies zo onder controle krijgen.”

Helft van de vrouwen heeft last van urineverlies

Cijfers wijzen uit dat meer dan de helft van de volwassen vrouwen weleens incontinent is voor urine. Dit kan variëren van een paar druppels plas bij inspanning tot dagelijks meerdere malen een volledig natte onderbroek.

Naast stressincontinentie kun je ook urine verliezen door een te hoge aandrang voor het plassen. Dit heet aandrangincontinentie en kan veroorzaakt worden door een onrustige blaas. Zowel bij klachten van te hoge aandrang als bij urineverlies bij inspanning is het belangrijk om een afspraak te maken bij je huisarts.

“Incontinentie, vooral in hevige mate, beperkt je in je dagelijks leven en heeft een grote invloed op je zelfbeeld. Je bent bijvoorbeeld continu bang dat andere mensen je ruiken, je neemt overal waar je heen gaat een extra setje kleding mee of je stopt met tennis, omdat je bang bent in je broek te plassen.”

Het nut van je bekkenbodemspieren

De onderkant van je bekken wordt ‘omsloten’ door de bekkenbodemspieren. Deze spiergroep is belangrijk voor het ophouden van plas en ontlasting. Daarnaast ondersteunen je bekkenbodemspieren de organen in het kleine bekken: de blaas, de baarmoeder en de endeldarm.

Herken je urineverlies

    Van een paar druppels plas verliezen tot meerdere keren per dag een volledig natte broek, alles valt onder de noemer incontinentie. Wel zijn er verschillende soorten incontinentie:

  • Aandrangincontinentie (urge-incontinentie): zodra je moet plassen, moet je rennen om de wc te halen, en soms haal je hem niet op tijd. De blaas wordt in deze situatie een overactieve blaas genoemd.
  • Stressincontinentie: het afsluitmechanisme van je blaas en je bekkenbodemspieren zijn niet meer zo sterk. Bij druk (springen, tillen, niezen) lekt er urine. Eén op de vier vrouwen boven de 35 jaar heeft deze vorm van incontinentie. Het trainen van de bekkenbodemspieren helpt goed.
  • Overloopincontinentie: de blaas kan niet meer volledig legen, waardoor deze te vol raakt en er urineverlies optreedt. Dit kan veroorzaakt worden door een vernauwing van de blaashals of plasbuis, bekkenbodemspieren die te veel aangespannen zijn (ophoudgedrag) of een blaasverzakking.

Feit: Een meerderheid van de vrouwen jonger dan 65 jaar met incontinentieklachten heeft stressincontinentie. Bij ouderen gaat het vaker om aandrangincontinentie of gemengde incontinentie.

Wil je je bekkenbodemspieren trainen? Dit zijn de drie beste oefeningen.