<-- NIET ACTIEF -->

Is een middagdutje ongezond? Werkt een slaapmutsje? En als je niet kunt slapen, helpt het dan om schaapjes te tellen? Wie heerlijk uitgerust wakker wil worden, moet de goede keuzes maken. Maar over slaap gaan allerlei verhalen in het rond. Zie hier de vijf grootste fabels en feiten over slaap.

1. Een middagdutje is ongezond

Fabel. Een powernap van ongeveer vijf tot maximaal dertig minuten kan heel verkwikkend zijn en een energieboost geven. Zorg wel dat je middagdutje niet te laat of langer dan een halfuur doet. De kans dat je ’s nachts slecht slaapt is dan groter.

2. Schaapjes tellen helpt tegen slapeloosheid

Feit. Slaapproblemen zijn vaak de oorzaak van stress. Je hersenen zijn volop bezig met oplossen van problemen van de afgelopen dag. Of de problemen van de dag die nog moet komen. Door al dat gepieker blijven je hersenen actief en kun je de slaap niet vatten. Schaapjes tellen helpt om stressgedachten los te laten en je volledig te focussen op één (saaie) taak. Je kunt het zien als een soort meditatie. Je hersenen zijn minder intensief bezig en zullen makkelijker overgaan naar de slaapstand.

3. Met een slaapmutsje val je als een blok in slaap

Fabel. Alcohol kan je slaperig laten voelen, maar de kwaliteit van de slaap is slechter als je gedronken hebt. Je slaapt lichter en wordt ’s nachts sneller wakker waardoor je de diepe slaap niet bereikt. Hierdoor word je minder uitgerust wakker. Het is dus beter om voor het slapen geen alcohol te drinken.

4. Het is beter een paar uur na het sporten naar bed te gaan

Feit. Net voor het slapen flink gaan sporten, is niet goed voor je nachtrust. Door te sporten wordt je lichaam warmer en heeft het tijd nodig om weer af te koelen. Het duurt ongeveer zes uur om weer af te koelen naar een normale lichaamstemperatuur. Het is beter minstens drie uur tussen het sporten en naar bed gaan te laten zitten.

5. Een sigaret voor het slapengaan ontspant

Fabel. Nicotine heeft een oppeppende werking waardoor je hersenen lang actief blijven. Rook je een sigaret vlak voordat je naar bed gaat, dan val je minder goed in slaap, slaap je lichter en word je minder uitgerust wakker.