Lactose-intolerantie

Melk staat steeds vaker bovenaan de lijst van voedselallergieën. Eigenlijk gaat het niet om een echte allergie, maar om een intolerantie: lactose-intolerantie. Veel volwassen mensen kunnen namelijk de lactose in zuivel, de melksuiker, niet goed verteren. Dit geeft allerlei klachten. Vaak merk je pas wat het effect is zuivel, als je een tijd stopt met melk, yoghurt, kaas en slagroom. Lees in dit dossier wat een lactose-intolerantie is en hoe je het ontdekt.

Wat is lactose-intolerantie? | Klachten | Behandeling | Diagnose | Artikelen in dit dossier

Wat is lactose-intolerantie

Lactose is een melksuiker en zit zuivel; melk natuurlijk, maar ook kaas, vla en slagroom. Om deze melksuikers goed te kunnen afbreken, gebruikt je lichaam het enzym lactase. Deze stof wordt in je dunne darm aangemaakt. Als dat niet gebeurt (of onvoldoende), dan komt de lactose onverteerd in de dikke darm terecht. Daar gaan de darmbacteriën de lactose ‘vergisten’. En dat vergisten geeft allerlei veel voorkomende buikproblemen.

Klachten

Lactose-intolerantie geeft allerlei klachten bij de spijsvertering. Een opgeblazen gevoel bijvoorbeeld, winderigheid, diarree, buikpijn en krampen. Soms zijn de klachten hevig, soms wat minder; dat is afhankelijk van je eetpatroon, de conditie van je darmflora en de gevoeligheid van je darmen.

Behandeling

Als je lactose-intolerant bent, is het belangrijk om minder vaak te kiezen voor melk en melkproducten. Vaak is het schrappen van alle zuivel niet nodig. Kleine beetjes zuivel geven meestal geen problemen en zijn niet per se schadelijk. Ook kunnen mensen met lactose-intolerant soms best tegen af en toe zure-melk-producten eten (yoghurt, kwark en karnemelk). Ook harde kazen vallen meestal beter. Probleem is ook dat lactose aan heel veel producten wordt toegevoegd. Zelfs aan soepen, snoepjes en vitaminesupplementen. Als je die producten wilt vermijden, moet je dus goed de etiketten gaan lezen.

De eiwitten in zuivel kun je in makkelijk vervangen door plantaardige dranken zoals sojadrank, noten en peulvruchten. Calcium zit naast in melk, ook in groente, noten en peulvruchten. Vitamine B2 vind je ook in vlees, groente, fruit en granen.

Diagnose

Vaak ontdekken mensen zelf dat hun darmen na het eten of drinken van zuivelproducten gaan protesteren. Een andere goede ‘zelf-diagnose’ methode bij lactose-intolerantie, is een tijd alle zuivel laten staan en in een eetdagboek bijhouden of je een effect merkt aan je lichaam.

Ook artsen kunnen op verschillende manier vaststellen of je lactose-intolerant bent:

  • Als je lichaam voldoende lactase aanmaakt, dan kunnen melksuikers prima afgebroken worden. Die suikerdeeltjes laten vervolgens de bloedsuikerspiegel stijgen. Als je lactose-intolerant bent, gebeurt dat niet of nauwelijks. Door die bloedsuikerspiegel regelmatig te laten checken (zeker nadat je bijvoorbeeld melk gedronken hebt), kun je erachter komen of je mogelijk lactose-intolerant bent.
  • Aan je uitgeademde lucht kunnen artsen zien of je mogelijk niet goed tegen lactose kan. Dat zit zo. Darmbacteriën produceren waterstofgas bij de afbraak van melksuikers (lactose). Je lichaam neemt waterstofgas op via je bloed, dat door de longen stroomt en vervolgens wordt uitgeademd. Via waterstof-ademtest kan de arts meten of er misschien sprake is van lactose-intolerantie.
  • Tijdens de eliminatie-provocatietest schrap je een aantal weken alle lactose uit je eetpatroon. Als je darmen vervolgens minder opspelen of klachten helemaal verdwijnen, kan dat al een aanwijzing zijn. Vervolgens mag je voorzichtig weer wat melk of andere zuivel gaan gebruiken. Als je dan weer buikklachten krijgt, wordt al snel de link met lactose-intolerantie gelegd.

Artikelen in dit dossier

Advertorial

Doorbreek de vicieuze cirkel van stress en eten

We eten allemaal wel eens te veel. Soms heeft overmatig eten niets meer te maken met iets erg lekker vinden. Dan wordt eten gebruikt...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond